Nelūdz algas pielikumu

Kā lūgt algas pielikumu?

Bieži uzdots jautājums — ar kļūdu pašā saknē. Manuprāt, algas pielikumu nevajadzētu lūgt. Vajadzīgs cits paņēmiens.

Divi iemesli:

  1. Mēs neesam dzimtscilvēki

Mēs nedzīvojam vairs feodālismā. Darbadevējs nav kungs un pavēlnieks. Darbinieks un uzņēmums ir divi ekonomiski spēlētāji, kas sadarbojas abpusējiem izdevīgā veidā.

Pirmais nosacījums veiksmīgai, labi apmaksātai karjerai ir pašcieņa.

2. Tas nestrādā

Vai tev patīk, kad kāds tev lūdz naudu?

Kad pie darba devēja ierodas darbinieks ar šādu lūgumu, pirmā reakcija ir diezgan paredzama.

Tas ir normāli.

Kad cilvēks lūdz, viņa domu gājiens ir — es, es, es. Es gribu, man vajag, man nepieciešams.

Vienīgā problēma — tāds pats domu gājiens ir arī darba devējam. Šis domā — es gribu zemas izmaksas, man vajag efektīvu darbinieku, man nepieciešams labs, lēts darbaspēks.

Lūdzot algas pielikumu, tu neuzrunāsi darba devēja intereses un nekur tālu netiksi.

Prasīt, pārdot vai vienoties?

Ja lūgšana neder, kādas paliek alternatīvas?

Prasīt pielikumu — strādā tur, kur “pa labam” cauri netikt (teiksim, arodbiedrību sarunu kontekstā).

Mīnuss: ultimāti attiecības neuzlabo.

“Pārdot” pielikumu — jēdzīga pieeja. Sākumā jārada pircējā (darba devējā) sajūta, ka šim kaut ko vajag, tad jāpārliecina, ka tev ir pats labākais risinājums (tavs darbs), un tad jārada sajūta, ka par šo risinājumu ir vērts maksāt.

Mīnuss: pārdošana ir asimetrisks process. Kvalitatīvās darba attiecībās pircēji un pārdevēji ir abi (darbinieks pārdod savas spējas un laiku, darba devējs — izaicinājumu, vidi, atalgojuma līmeni, utt.)

Trešais variants — ideāls, lai gan ne vienmēr iespējams — vienoties par pielikumu.

Ideāli darbinieks un darba devējs runā kā biznesa cilvēks ar biznesa cilvēku. Abi viens otram piedāvā vērtību un meklē abpusēji izdevīgus sadarbības nosacījumus.

Kā sagatavoties sarunai

Ja gribi algas pielikumu, atbildība — pareizi “ierāmēt” sarunu — ir tavās rokās.

Kā minimums, pirms sarunas vērts apsvērt četrus faktorus:

1. Kādu vērtību tu piedāvā biznesam?

Ja vēlies lielāku samaksu, tev jāpiedāvā lielāka vērtība.

Te ir divi varianti. Ja tu jau šobrīd darba devējam dod lielāku vērtību kā citi līdzīgi apmaksāti kolēģi vai profesionāļi tavā jomā, tev jāspēj to pamatot. Apzini

  • projektus, kurus esi īstenojis
  • ienākumus, kurus esi nodrošinājis
  • izdevumus, kurus esi samazinājis
  • utt. utml.

Ja vēl pašreiz lielāku vērtību nepiedāvā, bet lielāku algu gribās, tad īstais laiks izdomāt — kādu vērtību tu vari piedāvāt? Kā tu vari kļūt vērtīgāks par citiem, kuri gatavi strādāt par tavu algu?

Par otro variantu gan piezīme — gaisa pilīm tic vien retais. Nevajadzētu gaidīt, ka tev pieliks pie algas uz solījumu pamata vien.

Sākumā derētu šo to sasniegt.

2. Kādu vērtību tu piedāvā priekšniekam?

Lielākās organizācijās — kur lēmējs par tavu algu nav uzņēmuma īpašnieks — biznesa intereses un priekšnieka intereses var atšķirties. Padomā par vērtību, ko tu piedāvā šim konkrētam cilvēkam:

  • vai padari dzīvi vieglāku?
  • vai esi draudzīgs?
  • vai esi lojāls uzņēmuma iekšpolitikā?

Manam bosam Volstrītā bija teiciens — tavs darbs ir panākt, lai man labi samaksā, un mans darbs ir panākt, lai tev labi samaksā. 

Strādāja tīri okei.

3. Cik grūti tevi ir aizvietot?

Nepietiek piedāvāt darba devējam lielu vērtību. Ja tu esi viegli aizvietojams, “izsist” algas pielikumu būs grūti.

Piemēram, viens strādnieks fabrikā “uz konveijera” pienes lielu ekonomisko vērtību biznesam. Ja daži tādi pazustu, konveijers apstātos un uzņēmums zaudētu tūkstošus.

Bet, ja šo strādnieku ir lēti aizvietot — ja šo darbu darīt var jebkurš — izsist algas pielikumu būs grūti.

Darbiniekam, kurš grib kaulēties no spēka pozīcijas, ir divas izvēles. Vai nu kļūsti grūti aizvietojams — izglītojies, specializējies, attīsti sevi — vai arī veido arodbiedrību un kaulējies kolektīvi.

4. Kādas ir tavas alternatīvas?

Nesēdies pie sarunu galda, ja tev nav alternatīvas.

Ja zini, ka tava vērtība tirgū ir augstāka par pašreizējo algu, tev jājūtas gatavam šo vērtību meklēt citur. Ir okei, ja tev patīk pašreizējais darbs un iet prom negribi. Tomēr tev jāsēžas pie galda ar pārliecību, ka vajadzības gadījumā būsi laimīgs arī citur.

Pirms sarunas izpēti tirgus situāciju — cik pieprasīts pašreiz ir tavs amats? kādas ir algas cilvēkam ar tavu pieredzi? cik ātri iespējams atrast darbu?

Nav slikti periodiski “pataustīt” tirgus temperatūru — aiziet uz dažām darba pārrunām pie konkurentiem. Tas tev dos reālāku priekšstatu par tavām alternatīvām. Protams, jāuzmanās, lai informācija nenonāk atpakaļ pie tava darba devēja.

Un paturi atvērtu prātu. Lojalitāte ir forša lieta, bet mūsdienās ātrāku karjeras izaugsmi bieži var panākt nevis “kāpjot pa trepēm” vienā vietā, bet periodiski mainot darba vietu.

Uzmanību: Nesaki klajā valodā — “Konkurents B man gatavs maksāt vairāk. Gribu pielikumu vai eju prom.” Īstermiņā varbūt dabūsi savu, bet tevi uzskatīs par nelojālu un aizvietos pie pirmās iespējas. Ja konkurenta piedāvājums ir labāks, un esošais darba devējs neizrāda fleksibilitāti, ej pie konkurenta.

Galvenais — attieksme

Tiem, kas raudās — alga maza, boss nejēga, mani nenovērtē — nekas nemainīsies.

Labāk attīstīt sevi, radīt darba devējam vērtību un vest sarunas par attiecīgu atalgojumu.

Ja boss nedod vairāk, jāiet meklē citur.

Ja visur algas zemas — kaut taisi arodbiedrību un ej streikot.

Labāk rīkoties pašam, nevis lūgt un gaidīt, kamēr kāds apžēlosies.


Šodien sāku jaunu tēmu — biznesa sarunas un kaulēšanās.

Kad vadīju korporatīvos kursus, tieši biznesa sarunu treniņi bija vispopulārākie. Nav arī brīnums. Prasme vest sarunas cilvēka finansiālo stāvokli var uzlabot pat ātrāk un efektīvāk kā prasme ieguldīt.

Dalīšos arī ar stāstiem no reālās dzīves. Piemēram, par nesenu gadījumu, kurā ar vienu kaulēšanās paņēmienu dubultoju cenu, ko klients man gatavs maksāt.

Ieguldīšanas tēma nekur nepazudīs. Solītais raksts par obligācijām arī drīz būs!


Lai nepalaistu neko garām, pieraksties lapas apakšā saņemt rakstus e-pastā (1-2 nedēļā). Citus manus rakstus vari atrast www.tomskreicbergs.lv.

Ja tev ir jautājumi vai pārdomas — droši raksti komentāros!