Pirkt bitcoin nav ieguldīt.
Un bitcoin nav nauda.
Jūtos spiests publicēt šo rakstu, jo – lai gan apkārtējā muldēšana par bitcoin man ir dziļi apnikusi – saņemu aizvien vairāk jautājumus par tēmu. Vakar uzrakstīja draugs, kurš apsver bitcoin “ieguldīt” būtisku daļu savas dzīves uzkrājumu.
Šķiet, ka spekulatīvās eiforijas iespaidā pat jēdzīgos cilvēkos izmirst veselais saprāts.
Laiks piebremzēt.
Pirms entuziasti izvelk darvu un spalvas precizēšu, ka neapgalvoju:
Pērkot bitcoin, nav iespējams nopelnīt.
vai
Bitcoin cena drīzumā kritīsies.
vai
Blokķēde ir nevērtīga vai slikta tehnoloģija.
Jāuzsver arī, ka neesmu blokķēžu eksperts – zinu vien vispārējo ideju. Bet šo to saprotu no finanšu pamatprincipiem. Tādēļ norādu, ka:
- Bitcoin nav nauda.
- Pirkt bitcoin ir spekulēt, nevis ieguldīt. Un spekulēt ar tavai ģimenei vajadzīgiem līdzekļiem ir bezatbildīgi.
Sāksim ar pirmo punktu:
1. Bitcoin nav nauda.
LMT Smart Future konferencē man jautāja, kāda ir naudas nākotne – tagad, kad jau esam tikuši no papīra naudai līdz digitālajiem darījumiem, līdz bitcoin. Šī frāze ir kļūdaina pašā saknē, jo bitcoin (vēl) nav nauda.
Lai bitcoin kļūtu par naudu, tam būtu jāpilda vismaz trīs funkcijas:
- Apmaiņas līdzeklis.
- Vērtības uzglabāšanas līdzeklis.
- Uzskaites līdzeklis.
Kāda ir pašreizējā situācija?
Apmaiņas līdzeklis: jā
Bitcoin jau tiek lietots kā apmaiņas līdzeklis. Tam ir savi mīnusi (lēns apstiprināšanas process, enerģijas patēriņš, to maz kur pieņem, utt.), bet eksperti man stāsta, ka visiem šiem mīnusiem esot potenciāli risinājumi.
Vērtības uzglabāšanas lidzeklis: nē
Neviens saprātīgs cilvēks netur bitcoin ar domu uzglabāt jau uzkrātu vērtību. Pie bitcoin cenu svārstīguma tas būtu idiotisms.
Ja pienāks brīdis, kad bitcoin vairāk lietos apmaiņai un mazāk – spekulācijai – šī situācija varētu mainīties. Kā aprakstu zemāk, neesmu pārliecināts, ka tādu brīdi sagaidīsim, bet tas ir ļoti iespējams.
Uzskaites līdzeklis: nē.
Pie esošā cenu svārstīguma bitcoin ir pilnīgi nederīgs kā uzskaites līdzeklis. Grāmatvedība, kas vesta bitcoin, būtu nepārskatāms murgs bez saiknes ar realitāti.
Tādēļ bitcoin pašreiz nav nauda.
Tas nenozīmē, ka tam nav vērtības vai, ka esošā tirgus cena ir par augstu. Bitcoin ir aktīvs ar savu tirgus vērtību. Bet, kamēr nemainīsies augstāk minētie faktori, bitcoin nekļūs plaši izmantots kā nauda tās tradicionālajā izpratnē.
2. Pirkt bitcoin nav ieguldīt.
Bitcoin pirkums nebūtu ieguldījums pat, ja bitcoin būtu nauda. Arī dolāru vai eiro pirkums nav ieguldījums, bet spekulācija.
Kā es definēju ieguldījumu un spekulāciju?
Ieguldījums – tu iegādājies aktīvu ar ekonomiski pamatotām gaidām, ka tas nesīs finansiālu vērtību.
Akcijas ilgtermiņā nes vērtību, jo tev pieder uzņēmumi, kuri pelna naudu. Pat, ja tirgus pazaudē prātu un akciju cenas smagi krīt, tu tās vari turēt ilgtermiņā, saņemt dividendes un pelnīt (ar saviem riskiem).
Obligācijas ilgtermiņā nes vērtību, jo to pamatā ir apmaksas solījums, aiz kura stāv uzņēmumi un valstis ar saviem ienākumiem. Pat tirgus krīzē tu tās vari turēt ilgtermiņā, saņemt procentus un pelnīt(ar saviem riskiem).
Nekustamais īpašums ilgtermiņā nes vērtību, jo tā ekonomiskie izmantotāji / īrnieki par to maksā (kā esmu rakstījis, gaidīt uz cenu kāpumu ir spekulācija). Pat tirgus krīzē tu to vari turēt ilgtermiņā, saņemt īres maksu un pelnīt (ar saviem riskiem).
Ieguldījumu manā skatījumā raksturo ekonomiski produktīva aktīva iegāde, kuram ir sava vērtība neatkarīgi no pūļa psiholoģijas.
Spekulācija – tu iegādājies aktīvu, jo domā, ka nākotnē tirgus tam piešķirs lielāku vērtību.
Pirkt zeltu un gaidīt cenas kāpumu ir spekulācija, jo balstās tavos minējumos par to, kāds nākotnē būs tirgus novērtējums par zelta cenu. Ja tirgus cena krīt, no tā vien, ka turi zeltu, tev nav gandrīz nekāds labums. Zelts pats par sevi ekonomisku vērtību nerada.
Spekulācija ir arī pirkt akcijas, obligācijas vai nekustamo īpašumu ar gaidām par īstermiņa peļņu. Šeit tavs ieguldījums ir pilnībā atkarīgs no tirgus spēkiem un pūļa psiholoģijas, nevis no aktīva ekonomiskās vērtības.
Arī valūtu darījumi – ja tie nav saistīti ar reālu vajadzību pēc konkrētās valūtas – ir spekulācija. Ja tu pērc USD ar domu, ka nākotnē USD kļūs vērtīgāks, tu spekulē. Ja tirgus izlems, ka tev nav taisnība, vari savus USD turēt kaut 100 gadus. No tā tev nekāda labuma nebūs.
Tava spekulācija var būt pamatota. Varbūt tu pārzini pasaules finanšu plūsmas un prognozē, ka tirgus pieprasījumam pēc USD tuvāko gadu laikā jāceļas. Un tomēr tava peļņa ir pilnībā atkarīga no tā, vai tirgus piekritīs tavai spekulācijai par nākotni.
Līdzīgi ir ar bitcoin.
Bitcoin pašam par sevi nav nekādas ekonomiskas vērtības.
Vari turēt bitcoin līdz pasaules galam un no tā tev nekāda ekonomiska labuma nebūs. Dividendes neviens tev nemaksās un procenti tev nepienāksies.
Bitcoin tev nodrošinās peļņu, ja citi tirgus dalībnieki būs gatavi maksāt par to vairāk nekā maksāji tu iegādes brīdī. Un viss.
Pirkt bitcoin nozīmē spekulēt par to, kāds būs nākotnes pieprasījums pēc bitcoin. Cik plaši to pielietos, kādu lomu tas spēlēs globālajā finanšu sistēmā, kā mainīsies pūļa psiholoģija, cik veiksmīgi tas konkurēs ar citām kriptovalūtām, utt. utml.
Ja bitcoin lietos aizvien vairāk, sistēma ir uzbūvēta tā, lai tā cena celtos – bet teikums sākas ar lielu “ja”.
Tirgū, kurā ir iesaistīti miljoniem spēlētāji ar saviem nelineārajiem lēmumu pieņemšanas procesiem, spekulēt ir zīlēt tējas biezumos. Turklāt tu “spēlē” pret miljoniem citu spekulantu – daudziem no kuriem pieejama daudz kvalitatīvāka un apjomīgāka informācija, un kuri iesaistītās tehnoloģijas saprot daudz labāk. Vai uzminēsi labāk, kurā brīdī pirkt un – kas ir daudz grūtāk – kurā pārdot? Vai mācēsi nolekt no spekulācijas viļņa pirms kārtējā sabrukuma?
Ja tev ir brīva nauda, kuru nav bail zaudēt – droši, spēlējies ar bitcoin. Bet nesauc to par ieguldīšanu.
Un neriskē ar naudu, kuru vajadzēs tavai ģimenei.
Es nespekulēju. Bet, ja spekulētu. . .
Nespekulēju, jo neuzskatu, ka esmu gudrāks par tirgu. Mani minējumi par tirgus īstermiņa attīstību ir bijuši kļūdaini gana bieži, lai es pieturētos pie saprātīgas ilgtermiņa ieguldīšanas.
Ja es spekulētu, sauktu bitcoinu par pārhaipotu instrumentu, ja arī ne gluži fufeli, kurš apdedzinās daudzus jo daudzus fanātus.
Tā man liek domāt virkne faktoru:
- Bitcoin pašreiz pērk katrs otrais paziņa (kuriem nav ne mazākās jausmas, ko viņi īsti pērk).
- Interese par bitcoin spekulāciju ir par kārtu lielāka nekā interese par bitcoin lietošanu.
- Lielajām cilvēku masām anonimitāte un decentralizācija ir pie vienas vietas. Tiem nav un nebūs iemesla lietot bitcoin.
- Ja arī valdības nevar iznīcināt bitcoinu, tās var kontrolēt to, kā leģitīmi uzņēmumi pieņem bitcoin maksājumus.
- Kad spekulantu vilnis izsīks un esošie turētāji sāks bitcoin pārdot, pretim būs samērā maz pircēju, kuri bitcoinā redz reālu vērtību / grib to pielietot. Tādēļ krahs būs dramatisks.
- Ilgtermiņā bitcoin, visticamāk, nepazudīs. Bet tas vēl ilgi nekļūs par plaši izmantotu naudu.
Ļoti iespējams, ka kļūdos. Esmu daudz reizes kļūdījies pagātnē un kļūdīšos atkal nākotnē. Mana viedokļa dēļ noteikti nedrīkstētu skriet šortot bitcoin. Tā cena var turpināt kāpt vēl ilgi.
Zinu tikai, ka pats ne centa nelikšu BTC. Pieturēšos pie ieguldījumiem, kuru gaidāmais ienesīgums ir ekonomiski pamatots.
Ja pērc bitcoin, apzinies, ka nevis ieguldi, bet spekulē!
Lai nepalaistu neko garām, pieraksties lapas apakšā saņemt rakstus e-pastā. Citus manus rakstus vari atrast www.tomskreicbergs.lv.
Ja tev ir jautājumi vai pārdomas — droši raksti komentāros!
04/12/2017 @ 10:27 am
Beidzot sagaidīju rakstu par šo tēmu. Ņemot vērā Bitcoin un citu kripto valūtu pieauguma tempus pēdējā gada laikā, dabiski arī pašam radās par šo interese. Ieguldīju nelielu summu kripto valūtās. Nedēļu paspēlējos un tad visu izcashoju. Ieguvu sev divus pamata secinājumus:
1. jāatrod sakarīgs e-wallet, kam ir mazas komisijas, lai var spekulēt īstermiņā. Izmantotais coinbase šim nav piemērots;
2. jāatrod sakarīgs e-wallet, kurš būs stabils burbuļa plīšanas brīdī. Pagājušo nedēļu bija liela aktivitāte, kripto valūtu straujš kritums – coinbase un citi e-walleti tehniski nespēja pavilkt šo slodzi. Rezultātā vairākas stundas nebija pieejams e-wallets, attiecīgi arī iespēja ko pirkt/pārdot. Skumji noskatīties, kā vērtība strauji krīt un tu neko nevari izdarīt. Man par laimi, cena atkal uzkāpa un izdevās visu veiksmīgi nopārdot. Nedēļas laikā >20% peļņa, bet tieši šī e-wallet nestabilitāte ir tas kas attur ar šo nodarboties nākotnē.
04/12/2017 @ 10:32 am
Mans MINĒJUMS būtu, ka šī nestabilitāte ir neizbēgama sistēmas “fīča”. Ja es taisītu tādu e-wallet servisu, es naudas izņemšanu nodrošinātu TIKAI šādā veidā – piedāvāju atpirkt no cilvēka bitcoin par tādu cenu, par kādu esmu pārliecināts, ka UZREIZ varu pārdot bitcoin kādam citam. Tā kā tirgus krīzes brīdī man šādas pārliecības nevar būt, es neatpirkšu bitcoin, jo pastāv risks, ka palikšu pats ar nevērtīgu bitcoin un nevarēšu to pārdot tālāk. . . palikšu zaudētājos.
Bet tas ir mans minējums un šis gan nav pamatots ar faktiskām zināšanām par nozari. Spriežu pēc analoģijas ar tradicionālajiem finanšu tirgiem.
04/12/2017 @ 10:48 am
Atvainojos, bet šeit jau parādās vismas divas lietas, kas, vismaz man, liek būt uzmanīgam: 1) e-wallet īsti netiek pielietots, turklāt naudas turēšana biržā neskaitās, kā maka izmantošana. Ja runa ir par paper-wallet, tad kaut cik jā, taču visi PC un telefonu based maki pārsvarā ir nedroši, tam domāti hardware maki, taču noteikti nekas tāds, kam vari piekļūt momentā un kas saistās ar e-. 2) Biržas kā apmaiņa ir viens, taču ir servisi, kas nodrošina trešās puses izslēgšanu – paliec tikai tu un pircējs/pārdevējs, un jūsu norunātā cena. Biržas uzdevums ir skaidrs – tā ir birža, pārējie ir hodl (hold).
04/12/2017 @ 12:32 pm
uz kritumiem un kāpumiem bitmarket.lv vislabākā vieta, arī izdevīgaks nekā coinbase un piemeram ja ir straujš kritums cenas pielāgojas 10 minūtes vēlāk nekā popularajos tirgos tādējadi dod iespēju noreaģēt un veiksmīgāk pārdot ieguldīto
iepērkot atpakaļ uz pašu dibenu gan grūti notēmēt jo kamēr cena pielāgojas BTC jau var būt no pašas apakšas augstāk atguvies
04/12/2017 @ 11:52 am
Coinbase nav maks, tā ir drīzāk Bitcoin banka. Tas, ko redzi savā kontā, nav BTC, bet gan IOU pret BTC. Tie ir tavi BTC tikai tad, ja glabā tos makā, kur kontrolē savas privātās atslēgas. Tad arī nav svarīgi, ja kāds serviss / lokāla programma pēkšņi nestrādā, allaž vari bez problēmām pāriet uz cita, nepazaudējot savus BTC.
04/12/2017 @ 10:31 am
Paldies, Tom! Beidzot, kāds pasaka lietas tiešajos vārdos. Tīri prasta spekulācija un augošs burbulis uz visa lielā hype par un ap Bitcoinu.
04/12/2017 @ 10:38 am
Bitcoin nesen neizturēja taksometra testu. Braucot taksometrā ar nolūku uzsāku sarunu ar šoferi, kurš izrādījās diezgan labi informēts par Bitcoin. Pircis Bitcoin gan vēl neesot, bet bija sajūta, ka nagi niez, lai to drīz izdarītu, jo redz drauga-draugs jau ir daudz nopelnījis (uz papīra).
06/05/2019 @ 1:30 pm
Bet realitātē tu neko nesaņem, vai es maldos?
04/12/2017 @ 10:53 am
Pašreizējās 1 BTC ražošanas (“mining”) izmaksas ir ap USD 1000. Vienā (un tā ir tikai viena no) lielākajām pasaules kriptovalūtu tirdzniecības platformām Coinbase ir > 15M (!!!) lietotāju. Maksimālais BTC skaits ir (tikai) 21M (pašlaik jau gandrīz 17 saražoti, tātad tuvu maksimumam). Ņemot vērā šos skaitļus, ASV dolārs un zelts man liekas vēl lielāks fufelis, jo dolārus, atšķirībā no bitcoin, var izdukāt bezgalīgā daudzumā. Arī zelta cena ir bijusi svārstīga, bet tas nav traucējis pieņemt zeltu kā vērtības standartu. Vērtība jebkurai naudai ir tik liela, cik ticība no tās lietotāju puses. Un es neredzu, kā vienā dienā (pārskatāmā nākotnē) vairāku desmitu miljonu lietotāju ticība var izzust attiecībā pret 21 miljoniem bitcoinu.
04/12/2017 @ 10:56 am
Ja šie cilvēki patiešām būtu _lietotāji_, nevis spekulanti un “ieguldītāji”, tad es piekristu šim viedoklim.
To, cik ātri var sabrukt spekulantu “ticība” savam tirgum, jau daudzas reizes parādījusi vēsture.
04/12/2017 @ 11:09 am
Šeit rodas retorisks pretjautājums: cik cilvēku ikdienā lieto zeltu? Laiks, protams, visu noliks savās vietās. Tomēr, ņemot vērā to, ka Bitcoin jau ir piedzīvojis “burbuļus” ar vērtības kritumu, piemēram, no USD 30 uz tuvu 1 USD, bet tomēr atkal kāpis cenā, bitcoin vērtība ilgtermiņā neizbēgami augs tāpat kā biržu indeksi.
04/12/2017 @ 11:57 am
Vienīgi der piebilst, ka šī nav pirmā reize, kad runā par Bitcoin burbuli. Iepriekšējā bija 2013. gadā, kad cena uzkāpa no 100 USD uz 1000 USD un pēc tam nogāzās pie 200 USD, kam sekoja vairāk kā gadu ilgs lāču tirgus. Cenu burbulis šodien nenozīmē, ka tehnoloģijai nav nākotnes. Amazon akciju cena dot-com burbulim plīstot nogāzās zem 10 USD…
04/12/2017 @ 10:40 pm
Šī ir ne pirmā, bet divsimtpirmā reize, kad bitcoins tiek “apbērēts”: tam pat ir īpaša mājas lapa: https://99bitcoins.com/bitcoinobituaries/
04/12/2017 @ 12:01 pm
Man ļoti žēl, ka rakstā neparādijās arī mazliet objektīva informācija, kāpēc Bitcoin (BTC) cena ļoti aug. Līdzīgi kā augstāk minēja Māris, tad unikālais šajā aspektā ir limitētais BTC daudzums tirgū. Katru dienu pasaulē tiek veidotas jaunas un jaunas inovācijas kā tiek pielietots BTC reālās dzīves situācijās. Korejā, Japānā, Singapūrā utt. Kamēr mēs šeit runājam, cik traki, ka mūsu draugu draugi un vecmāmiņas iegādājas BTC, citur pasaulē notiek strauja tehnoloģijas adopcija. Un tieši tāpēc tā vērtība tik strauji pieaug, jo BTC ir visu šo procesu degviela un pamatvērtības noteikšanas instruments.
Gluži kā raksta autors minēja- man ir ļoti žēl, ka cilvēki vispirms iegādājas Bitcoin un neipeazīstas ar tehnoloģiju, taču ja arī 1% no šiem cilvēkiem to izdara- tas jau ir solis turpmākai adopcijai un tehnoloģijas attīstībai.
Raksta autoram es ieteiktu mazliet iepazīties vairāk ar tehnoloģiju un iespējams atrast arī vairākus business case, kas būtu interesanti long-term investīciju iespējām, jo ir uzņēmumi, kas darbojas ar blockchain un tā pat ir regulēti no nacionālajām finanšu organizācijām. Katra Wolstrītas vilka sapnis- regulēts tirgus, bet ar lielu izaugsmes potenciālu. 🙂
Cenšamies mācīt cilvēkus nākotnei, nevis barot ar lietām, kam derīguma termiņš iet uz beigām.
INDEXO klients/atbalstītājs,
KP
04/12/2017 @ 12:10 pm
Sveiks!
Raksta uzsvars ar nolūku ir uz to, ka BTC pirkšana ir spekulācija – nevis uz to, vai BTC tiks plaši lietots un tā vērtība celsies. Jā, BTC pēc uzbūves ir deflacionārs (kļūs vērtīgāks), ja to lietos aizvien vairāk un vairāk. Par to, vai tā notiks vēl varam ilgi un daudz debatēt un spriest. Sliecos domāt, ka drīzāk nē (ja arī blokķēdes kļūs aizvien populārākas, šaubos, vai tieši BTC pārņems pasauli), bet par to pavisam noteikti varu būt kļūdījies (kā rakstu beigās).
Bet tas nemaina atziņu – vienā vai otrā virzienā bitcoin pirkšana ir _spekulācija_, ar kuru nezinātājiem nevajadzētu aizrauties. Nekādā veidā negribu atturēt tos, kas tehnoloģiju saprot un pērk bitcoin uz pamatota spekulatīva pamata, bet lielākajai publikas daļai nevajadzētu mesties iekšā ar aklu pārliecību, ka viņi investē. Uz to arī centos norādīt.
Turklāt pašreizējais spekulatīvais burbulis un “dumjās naudas” miljoni, kas tiek grūsti BTC, tehnoloģijas attīstībai nemaz nav vajadzīgi. Tirgus attīstībai būtu pat veselīgi, ja bitcoin pamatā pirktu tieši tie, kas to kaut kādā veidā grib lietot, nevis spekulanti.
Toms
06/12/2017 @ 12:27 am
Tom, neesmu speciālists par finansēm. Bet pēc Tevis teiktā spekulācija ir viss, kur “es” pērkot “kaut ko”, ceru, ka tam “kaut kam” celsies cena un es to varēšu pārdot ar profitu. Sekojoši, spekulācija ir gandrīz viss, kur negūstam tūlītēju labumu, bet ceram uz nākotnes atdevi.
Ja tikt tālu esam puslīdz vienisprātis, sekojoši izriet, ka Tu iesaki, nav vērts ieguldīt uzkrātos/brīvos/puslīdz brīvos līdzekļus nekādās nākotnes perspektīvās, tikai tāpēc, ka tās varētu nest zaudējumus. Un no šī jau izriet nedaudz šizīgas sekas.
Ziņo, ja esmu ko pārpratis Tevis teiktajā.
Kā arī, man ir stipras aizdomas, ka nedaudz nenovērtē kripto-valūtas skaistumu un savdabīgo nākotnes perspektīvu (kā ideju, ne kā absolūtu problēmu risinājumu. Cik nojaušams, bitcoin bija tikai “eksperiments”). Tas gan varētu būt Tava background dēļ, no offence.
06/12/2017 @ 8:15 am
Centos definēt rakstā – ja pērc aktīvu, kurš pats par sevi nerada ekonomisku vērtību, to uzskatu par spekulāciju. Akcijas, obligācijas, nekustamais īpašums, cits ekonomiski produktīvs aktīvs – cita lieta.
Par BTC – kā jau minēju, ļoti iespējams, ka kļūdos par BTC perspektīvām. Tas, par ko esmu pārliecināts, ir pirmā daļa – ka BTC pirkšana ir spekulācija, nevis ieguldījums (pēc definīcijas, kas iekļauta rakstā).
23/12/2017 @ 8:08 pm
Man patika pieminētais unikālais limitētais daudzums tirgū. Pilnīgi 1:1 2009.gadā, kad aģents skaidroja par limitēto jauno projektu skaitu Rīgas pilsētā. Tieši tas pats kaunais projekts kāreiz nav pat īsti pabeigts un atrodas blakus Spicei. Lol!
04/12/2017 @ 1:03 pm
Vēl pēdējā piebilde šim rakstam no manas puses: uz doto brīdi Japāna (!!!) ir oficiāli atzinusi Bitcoin par valūtu. Tas, ka to neatzīst Toms Kreicbergs uz šī fona man tiešām rada bažas par to, vai autors vispār ir lietas kursā, kas ir Bitcoin, kāpēc šomēness Voltsrīta sāks piedāvāt Bitcoin fjūčerus, utt. Visiem veiksmi un turiet roku uz pulsa 😉
Avots: CNBC Africa: “Bitcoin trade in Japan accounts for about half of the global trade volume. That number has surged since the government passed a new law earlier this year, recognizing bitcoin as a legal form of currency. CNBC’s Akiko Fujita reports”.
04/12/2017 @ 11:09 am
Crypto ir pavisam jauna tipa lieta ar ko cilvēce vēl nav saskārusies. BlockChain tehnoloģijas Disrupt spēja izmainīt mūsu mazo pasaulīti ir fantastiska. Tas padarītu P2P apmaiņu bez 3-o pušu starpniecības par realitāti. Vai tādēļ jāpērk Bitkoini, lai katrs pats domā, ETH gan es pirktu tam vismaz ir superīgi pielietojumi 😉 Labs video no Wired cilvēkiem kas nav tuvi tēmai https://www.wired.com/video/expert-explains-one-concept-in-5-levels-of-difficulty-blockchain/
04/12/2017 @ 11:53 am
Piekrītu!
Crypto ir jauna nozare. Un bāzt jaunu nozari vecos standartos nav gluži pareizi.
Jā būs spekulanti. Jautājums kur viņi nav? Pat ar zeķu cenu cilvēki spekulē.
Ir vajadzīgi vismaz 10-20 gadi līdz inovācija kļūst par ikdienu. Bitcoin ir jauns (2008.gads)
Un bitcoin manuprāt nebūs ikdienas lietošanai. Jau tagad ir daudz labāki varianti crypto nozarē, kas pilda naudas funkcijas daudz tuvāk naudas definīcijai.
90-ajos par internetu izteicās, ka to izmanto teroristi krimināliem nolūkiem.
Un nav brīnums, ka tagad to pašu saka par crypto.
Tajā pašā laikā piemirstot salīdzināt apjomus kādas naudas plūsmas tiek apgrozītas nelegāli dolāros…
04/12/2017 @ 5:08 pm
Atceries, ka tevis slavināto “crypto” sagraus kvantu datori.
Blokķēdes ir daudzsološa tehnoloģija, bet nosauc man lūdzu 3 lietas, kas tavā dzīvē mainīsies radikāli no BTC un citām ķēdēm?
BTC – eirozonā vai USDzonā nepiedāvā nekādas priekšrocības – tikai mīnusi.
04/12/2017 @ 11:36 pm
Šis ir ļoti izplatīts mīts, ka kvantu datori sagraus kriptovalūtas, par ko visvairāk brēc cilvēki, kas tā padziļinātāk nav pētījuši nedz Bitcoin arhitektūru, nedz pašus kvantu datorus. Bitcoin pa lielai daļai jau tagad ir “quantum resistant”. https://en.bitcoin.it/wiki/Quantum_computing_and_Bitcoin
31/01/2018 @ 2:31 pm
Par “quantum resistant” varētu piekrist – nedomāju ka tas būtu uzskatāms pr Bitcoin Ahileja papēdi.
Tomēr, rakstā paustajai idejai piekrītu gandrīz 100%. Blokķēdes ir tiešām laba ideja un es noteikti gribētu redzēt lai nākotnē vēlēšanas, maksājumu sistēmas utt. balstītos tieši uz šo principu. No tā gan neizriet, ka BTC jābūt nākotnes valūtai. Manuprāt tieši ierobežotā supply dēļ, BTC nekad nevarēs kļūt par stabilu naudas aizvietotāju, jo no tā izriet vērtības nestabilitāte.
Arī man trūkst zināšanu un datu par šo tēmu, taču manā vērtējumā šobrīd BTC pieprasījums gandrīz pilnībā izriet no vēlmes nopelnīt spekulējot uz to, ka vērtība celsies – un protams, tā celsies kamēr šis pieprasījums augs.
Problēma ir tur, ka neviens vairs nespēj novērtēt kāda būtu patiesā BTC vērtība, ja spekulanti nespēlētu būtisko lomu tirgū un tirgus vērtība veidotos no “dabīgā” pieprasījuma, kas izriet no vēlmes lietot BTC pērkot par to preces un pakalpojumus nevis nopērkot un gaidot kad augs vērtība.
Šī brīža situācijā, man šķiet, BTC kā maiņas līdzeklis pievilcīgs ir galvenokārt noziedzīgiem grupējumiem, kā naudas pārvadāšanas, atmazgāšanas un uzglabāšanas līdzeklis. Citiem vārdiem sakot, BTC ir ideāls gadījumos kad jāpārvieto lieli līdzekļu daudzumi starp divām “partijām”, bet kaut kādu iemeslu dēļ to negribas darīt caur banku vai skaidrā naudā. Izklausās pēc perfekta risinājuma Narkotiku karteļiem, ja vien nebūtu riska, ka pat vienas dienas ietvaros BTC vērtība var nostaigāt virs 10%.
04/12/2017 @ 11:30 am
Lielisks brīdis vajadzīgam rakstam, paldies.
04/12/2017 @ 12:14 pm
Pilnīgi piekrītu, ka tā nav investīcija, bet spekulācija. Neviens neskatās uz kāpjošu cenu kā paaugstinātu cenas volatilitāti (jo cena taču kāpj), bet līdz ko tā krīt, to sāk saukt par risku.
04/12/2017 @ 12:22 pm
principā viss ir pareizi, bet blockchain industrija ir krietni sarežģītāka, bitcoin ir viens no 100 veidiem kā to izmantot un vai tā būs pasaules rezerves valūta? iespējams ka nē.
bet kāds no pielietojumiem notiekti būs aktuāls, jo tehnoloģija principā risina problēmas, ko savādāk nevar atrisināt utt.
ir arī vairāki labi projekti , kur tavi koini darbojas kā akcijas un var gūt labumu no Proof of Stake. tiem arī stabilāka vērtība, jo ir reāls labums no koinu turēšanas igtermiņā utt.
ja tagad atrod kādu perspektīvu projektu, tad var ieguldīt nelielu summu , why not.
pats bitkoins ir pārāk spekulatīvs , tam piekrītu un pats neturu BTC
04/12/2017 @ 12:29 pm
Paldies!
04/12/2017 @ 1:32 pm
Var piekrist visam rakstītājam. BTC vēl joprojām ir kā spekulācija – daļa cilvēku der uz BTC plašāku adoptācija B2B un B2C sfērās, kas attiecīgi cels cenu uz augšu. Un otra daļa vienkārši pievienojas haipam nezinot neko daudz par BTC.
Runājot par to kāpēc ir vērts spekulēt – BTC ir lielākais dev community no viām valūtām. Agrīnie BTC programmētāji ir pilnīgi šis tehnoloģijas evanģēlisti. Viņiem no laikiem kad BTC maksāja centus pieder simtiem un tūkstošiem BTC bet viņi turpina staigāt vecās džinsās un Github komitot jaunas open source izmaiņas par to neko nesaņemot pretī. Viņiem ir vienalga kāda ir BGC cena, viņi projektu nepametīs. Un tas ir kā slieksnis tam cik zemu cena var nokrist ja sākas panika: liela komūna ar daudz BTC = liels spiediens uz augšu cenai.
Otrs, BTC ir kā gateway kriptovalūta. Ja gribi spēlēties ar citam valūtām vai piedalīties ICO tad BTC gandrīz vienmēr būs tā valūta caur kuru Tev vajadzēs sākuma iepirkties. Un praktiski visi treideri ap 50% sava portfolio tur tieši BTC jo tas samazina risku attiecība pret citām kriptovalūtām.
Un tad vēl drīzumā nāk daudz jaunumi kā Ligtning Network kas BTC padarīs ātrāku un efektīvāku tādejādi ļaujot institucionalajiem investoriem adaptēt BTC (kā piem Čikāgas futures fondam 17.dec).
Ko ar to visu gribēju teikt – nav svarīgi ka mēs to saucam, par ieguldījumu vai spekulāciju, mana skatījumā pie esošajiem apstākļiem ieguvumi vēl joprojām atsver riskus un ir vērts piedalīties.
04/12/2017 @ 2:02 pm
Sveiki!
Domāju, ka nav vērts bendēt savus nervus un šķiest savu laiku diskusijās ar naiviem kriptovalūtu spekulantiem. Diemžēl šīs platformas ir sacepušas tik daudz skaistu smadzeņu skalošanas materiālu, ka ikdienā jau līdz vemšanai esmu tos atklausījies no saviem paziņām, lielākoties jauniem cilvēkiem vecumā ap 23 gadiem.
Cilvēki nesaprot pat tik daudz kā elementāru vielas nezūdamības un nerašanās likumu. Ja Jānis nopirka bitcoin par 100 dolāriem un Pēteris par 200 dolāriem, tad sistēmā šobrīd ir 300 dolāri, vienalga vai bitcoins maksā 1000 vai 10 000 dolārus. Reāli tajā sistēmā lielākajai daļai bitcoinu nav reāla seguma, turklāt, jo vairāk bitcoinu tika radīts lētajā stadijā, jo SLIKTĀK! Pirmie paspēs pārdot bitcoinu par uzpūsto cenu, bet pārējie attapsies pie totāli sasistas siles, jo atcerieties – komisijas ir vēl vairāk samazinājušas reālo materiālo daudzumu sistēmā.
Ir arī ļautiņi, kas to apzinās, tāpēc “gudri” ir pārkonvertējuši bitcoinus par citiem coiniem, ETH un visādiem tur citiem štruntiem. Tas joprojām neko nedod, tas joprojām ir tukšs gaiss, kas komisijās barojas no jūsu ieguldījumiem. Pārlikt kriptovalūtu no viena maka otrā – joprojām seguma nav.
Tas ir vienkārši komiski – teikt, cik kriptovalūtas ir labas pretstatā ļaunajām bankām, bet tik un tā saglabāt komisijas, turklāt vājprātā augstas!
Tad vēl tas uzstādījums, ka bitcoinu skaits būs ierobežots. Tas arī ir pilnīgs stulbums, kas nav ilgtspējīgs, jo pasaule nemitīgi attīstās, rada aizvien sarežģītākus, tādēļ dārgākus produktus, un līdz ar to pasaules materiālo labumu skaits nemitīgi aug. Tādēļ reizē ar to būtu jāaug arī naudas apjomam. Ja šī “nauda” nenodrošina pat elementārāko stabilitāti, tad kur var būt runa par tās lietošanu?
Vienmēr arī der sev pajautāt – kurš no tā visa pelna? Nevajag būt naiviem un domāt, ka tas viss ir opensource un free. Reāli šobrīd vienīgie, kas pelna vienalga, vai tirgus iet uz augšu vai uz leju, ir brokeri un walleti, visi tie, kas savāc komisijas par transakcijām. Viņi pelna totālāko piķi uz cilvēku naivuma.
Es arī ļoti apšaubu to, vai lielākā daļa cilvēku jelkad uz savas ādas izjutīs bitcoinu vērtības pieaugumu. Tā kā lietas nerodas no tukša gaisa, tad attiecīgi pārejot uz bitcoiniem, cenas tiks pielāgotas atbilstoši reālajai bitcoin vērtībai, kas varētu būt ļoti augstas, tīri praktiski – lai ar bitcoiniem neizpērk tukšus veikalus. Tirgus neredzamā roka to visu sakārtos.
Un, kā vienmēr ar spekulācijām, der atcerēties, KĀ tu paliec bagāts. Reāli – uz cita cilvēka neveiksmes. Ja Tu nopirki bitcoinu par 100 dolāriem un pārdevi par 10000, tad forši Tev, bet tas cilvēciņš, kurš nopirka no Tevis par 10000$, kad viņš gribēs tos 10000 dolārus izņemt, to tur vairs nebūs, tur reāli būs Tavi 100 dolāri, mīnus komisijas. Lai jums spekulantiem visiem salds miegs, un netiesāsim Laventu – jūsu vecāki taču paši bija stulbi, kad Bankā Baltija guldīja naudu uz neticami augstajiem procentiem, kādus katram muļķim šodien būtu skaidrs, ka nevar nodrošināt!
04/12/2017 @ 8:22 pm
Tu galīgi neesi sapratis, kā BTC strādā. Ja es šodien nopērku bitkoinus par 100 USD, es varu par tiem no arābiem vai kolumbiešiem nopirkt 100 patronas. Un pēc pāris gadiem es par tiem pašiem BTC varēšu tur pat nopirkt 1000 patronas, jo arābi un kolumbieši paliek vairāk, lai viņus nošautu, patronas arī vajag vairāk, kamēr bitkoinu skaits ir ierobežots ar maksimumu, un rakt arī ir vel dārgāk, kamēr BTC var dalīt mazākās daļās neierobežoti. Tā ir reālā vērtība.
Līdz ar to, kamēr pasaule attīstīsies patreizējā virzienā, kad pat teorētiski demokrātiskās valstis aktīvi iziet uz lielāku kontroli un lielākiem nodokļiem, kamēr cilvēku un konfliktu daudzums kopumā pieaug, reāla vajadzība pēc cilvēks-cilvēks norēķiniem, kurus trešā puse nevar aizliegt, tikai pieaugs, un līdz ar to BTC, kā nozares flagmanis ilgtermiņā augs. Jo pagrīdes patronas un kokaīnu vajag visiem.
Ja neiestāsies apokalipse, kad cilvēku skaits nokrītās 10x, tad nekas cits šo progresu neapturēs. Un apokalipses gadījumā arī tavs dolārs, eiro un pat zelts būs bezjēdzīgu papīrīsu vērts. Kamēr patronu vērtība tikai celsies 😉
31/01/2018 @ 2:54 pm
Te gan ir zināmi patiesības graudi. Kamēr pastāvēs melnais tirgus, un slēptie darījumi tikmēr BTC ( vai citai digitālajai valūtai – ne obligāti pat uz identiskiem principiem balstītai) ir pieaugošas cerības aizvietot čemodānus ar USD.
Tomēr, lai tas viss darbotos ir jābūt iespējai abos galos sekmīgi pārvērst BTC par USD, jo pat Amazones dziļumos dzīvojoši nemiernieki nebūs ar mieru riskēt, ka viss kapitāls 3 dienu laikā var zaudēt 80% vērtības.
Savā ziņā tieši BTC entuziasti un spekulanti apdraud BTC nāktoni, jo pieprasījums, ko rada spekulatīvie darījumi ir kļuvis par dominējošo spēku BTC vērtības veidošanā, bet praksē tas nozīmē to, ka BTC nav izmantojams vērtības uzglabāšanai. Bet tas nozīmē, ka pat puses, kas viena vai otra iemesla dēļ ir pelēkajā vai melnajā tirgū, gribēs lielāko daļu sava kapitāla vienā vai otrā brīdī konvertēt uz kaut ko stabilāku, kas nozīmē, ka USD kā melnā tirgus mugurkauls nepazūd un BTC atrisina tikai loģistikas problēmu.
BTC nozīme patiešām pieaug apokaliptiskos scenārijos, kad viena vai otra iemesla dēļ cilvēki vairs nevar izmantot naudu – karš, nenormāla krīze, politiska nestabilitāte. Ceru, ka līdz tam nenonāksim.
07/12/2017 @ 11:13 am
Kāds sakars šeit vispār ar Banku Baltija??? Kurš sola par Bitcoin maksāt %? Vai par zeltu kāds sola maksāt %? Un kas notiktu, ja visi zelta turētāji pēkšņi gribētu “izņemt naudu no sistēmas”? Bitcoin ir zelts 2.0 un jo vairāk cilvēku tam tic, jo stabilāks tas kļūst un arī vērtība pieaug.
Arī USD vērtība var kristies par 10% (kā tas pusgada laikā ir noticis) vai arī par 50% – tieši tāpat kā Bitcoin. Un USD ir vienkārši izdrukāts papīrs bez reāla seguma. Ja ASV ārējais parāds ir ap 13 triljoniem USD un tuvojas 100% no valsts IKP, tad, es atvainojos, vai ASV dolārs nav vēl nedrošāks par Bitcoin?
04/12/2017 @ 2:05 pm
+1
Vēl pēdējā piebilde šim rakstam no manas puses: uz doto brīdi Japāna (!!!) ir oficiāli atzinusi Bitcoin par valūtu. Tas, ka to neatzīst Toms Kreicbergs uz šī fona man tiešām rada bažas par to, vai autors vispār ir lietas kursā, kas ir Bitcoin, kāpēc šomēness Voltsrīta sāks piedāvāt Bitcoin fjūčerus, utt.
04/12/2017 @ 5:37 pm
Viestur, tavi argumenti iespārda.
Volstrīta, būtu OK pārdot “futures” uz buļļa sūdiem, tamagoči vai latvju rakstiem izgreznotu pagali, ja vien ir auni tfu.. klienti, kas pērk. Pluss pašiem vajag saprast, kas ietekmē cenu, lai kaut ko nopelītu.
Par statusu ASV:
The Treasury has defined bitcoin not as currency, but as a money services business (MSB).
Japānā:
The recognition of cryptocurrency as a legal tender also means the applicability of regulations governing banks and financial institutions to cryptocurrency exchange platforms. They will be required to comply with strict anti-money laundering (AML) and Know Your Customer (KYC) requirements, along with annual audits.
Tas nozīmē, ka visas operācijas būs jāveic caur 11 apstiprinātām platformām. Man kaut kā šķiet tas vairs nav bez “middlemen”
Ja Toms ir nekā nezina, un tu esi gudrs. Tad tev jāiet JPMorgan vadīt vai Bridgewater Associates, jo viņi nezin kāpēc uzskata BTC par krāpšanu.
04/12/2017 @ 3:31 pm
P.S.
Cilvēki, neaizmirstam, ka ir 2 dažādas lietas – tehnoloģija (blockchain un viss ap to) un ir produkts (Bitcoin). Tas, ka šādai tehnoloģijai varētu būt nākotne – ļoti iespējams, kas to, lai zina. Bet kāda ir uz tehnoloģijas bāzes izgatavotā produkta nākotne – tas jau var būt pavisam cits stāsts, lielā mērā atkarīgs arī no valstīm, bankām, centrālajām bankām, regulatoriem utt.
Nu ja tā tīri hipotetīski mētājam trakas idejas – kāpēc ASV lielajām bankām kopā ar Fed uz blockchain principa netaisīt savu coinu? Nē, nedomāju kaut kādu coinu, kas ir atvasināts no BTC, bet pilnīgi kaut ko jaunu, no nulles. Protams, brīvais tirgus, brīvais tirgus blabla… Bet tomēr jāpatur prātā, ka naudas izlaišanas un likumdošanas “tirgū” pastāv “monopols” un “diktatūra”, līdz ar to pastāv iespējas pateikt, ka vienu produktu var izmantot, bet otru nē.
Tāpēc tehnoloģijas attīstība =/ Bitcoin vērtība.
05/12/2017 @ 10:54 pm
Slinkums atbildēt uz visādiem tumsonīgiem viedokļiem par crypto štellēm, sēdviet savā alu laikmetā laimīgi. Tikai gribēju ielikt linku par to kā pasaules ekonomikas naba JPMorgan met ādu otrādāk 😀 Tomam vajadzētu labāk paklausīties ko viņa Volstrītas tētis saka par Bitkoinu “a reliable, long-term way to store wealth”
JPMorgan Switches Tact, Backs Bitcoin as New Gold. The same company run by Bitcoin berater Jamie Dimon, now see Bitcoin becoming a reliable long-term way to store wealth.
https://goo.gl/M4VC7D
04/12/2017 @ 3:56 pm
Interesants un labs viedoklis, kam pamatoti var piekrist lielākajā daļā gadījumu.
Pārdomām gan vēlos pievienot viedokli no Vinnija Linghama – viena no lielākajiem kriptovalūtu advokātiem, kurā viņš ļoti precīzi definē to, ka mileniāļu paaudze ir vīlusies esošajā banku sistēmā (jo kurš gan vēlas saņemt pāris % par noguldījumu bankā)
Tai pašā laikā šī paaudze ir sākusi pelnīt patstāvīgi un tai ir pieejami ievērojami brīvie finanšu līdzekļi, kurus ieguldīt. Kriptovalūtu tirgus šobrīd spēj ģenerēt x10 un lielāku atdevi gada laikā – tāpēc arī gūst tik lielu popularitāti 20-30 gadīgo vidū.
https://vinnylingham.com/the-new-financial-revolution-df24cb127d89
Atsevišķi kriptovalūtu tēmai nesen esmu sācis arī savu blogu: https://artisivanovs.wordpress.com/
04/12/2017 @ 9:21 pm
Arti,
atvaino, bet tavs pieminētais Vinnijs gvelž muļķības, kuras pat nav vērts atspēkot. Skaidri un gaiši var redzēt, ka viņa interesēs ir lobēt/zombēt kriptovalūtas.
Pieminēšu vienu:
“People, anywhere in the world, are now able to build high upside crypto portfolios with hundreds or maybe thousands of dollars. These portfolios give them the opportunity to make hundreds of thousands or even millions of dollars.”
Teorētiski viņam taisnība, bet tieši tik pat teorētiski tu ar saviem 100USD vari kļūt par miljardieri, ja esi gaišreģis/ļoooti gudrs/nereāli veiksmīgs spēlējot jebkurā tirgū pret tirgu. Ray Dalio sāka ar akcijām zem 5USD. Tikai viticamāk 99…..% cilvēki neuzvarēs tirgu ilgtermiņā. Tikpat labi var spekulēt ar baranku caurumiem, ja ir kas pērk.
Vienīgais ilgermiņa izaugsmes dzinējs ir productivitāte. Kriptovalūta nerada produktivitātes pieaugumu – līdz ar to vērtības pieaugums nav pamatots. Tieši tā pat kā 10 gadus atpakaļ spekulēja ar dzīvokļiem. Nekāda pievienotā vērtība. Daži kļuva bagāti uz citu rēķina, kas pārmaksāja par dzīvokļiem.
Ar dziļu interesi izlasiju tavu blogu. Viena pērle man īpaši iepatikās:
https://artisivanovs.wordpress.com/2017/11/26/vai-bitcoin-vilciens-jau-ir-aizgajis/
Citāts:
“Gan zelts, gan bitkoins ir pieejams ierobežotā daudzumā (bitcoin gadījumā ir precīzi noteikts maksimālais iespējamais bitkoinu daudzums – 21 miljons) un, lai gan abi teorētiski ir izmantojami kā maksājumu līdzeklis, to galvenais uzdevums ir vienkārši garantēt lietotājam noteiktu vērtību kopējā tirgū.
Tātad, ja bitkoins ir “digitālais zelts”, tad ir korekti teikt, ka kopējai bitkoinu vērtībai jābūt vienādai ar kopējo zelta vērtību, vai ne? Turklāt zelts cilvēcei ir pazīstams jau tūkstošiem gadu līdz ar to mums ir arī diezgan precīzs priekšstats par tā kopējo vērtību. Visa pasaules zelta vērtība ir 7 triljoni dolāru, tātad arī teorētiskā bitcoin tirgus kapitalizācija varētu būt tāda pati. Perspektīvā tas nozīmē, ka viens bitkoins var maksāt apmēram 300 000 USD…Ar saviem šī brīža 158 miljardiem bitkoins ir sasniedzis mazliet vairāk par 2% no šīs vērtības. Līdz ar to atbilde uz jautājumi: “Vai ir par vēlu?” ir – nē, ballīte vēl pat nav sākusies.” Citāta beigas. Wow! Loģikas Chuks Noriss!
Loģiskā bomba ir ja kaut kaut kas ir pieejams ierobežotā daudzumā, tad kopējā vērtība ir pielīdzināma zeltam kopējai vērtībai!?! Jekurš ķīmiskais elements uz zemes pieejams apmēram ierobežotā daudzumā un teorētiski izmantojams kā maksājuma līdzeklis. Dažās Klusā Okeāna salās kādreiz lieli akmeņi tika izmantoti kā maksājuma līdzekļi. Sāk pielekt? Zelta uzdevums nav vienkārši garantēt lietotājam noteiktu vērtību tirgū. “The consumption of gold produced in the world is about 50% in jewelry, 40% in investments, and 10% in industry” Wiki. Zeltam ir plašs praktisks pielietojums.
BTC netuvu nevar salīdzināt ar zeltu kā “vērtības” turētāju:
1) Zelts ir pārbaudīts vairākus tūkstošus gadu
2) Zeltam ir praktisks pielietojums līdz ar to vērtību saglabā pat, ja netiek lietots kā investīciju līdzeklis. Zelta cena ir pamatota arī ar dārgo iegūšanas procesu
3) Zeltu nevar iznīcināt. Es pieņemu, ka BTC un citus easy iznīcinātu katastrofāla magnētiskā vētra, kas visu Zemi var atstāt gadiem bez elektrības. Tad gan kartupeļi un zeme būs zelta vērtē.
Otrs:
Ja tu pats tici savam beigu secinājuma, tad pārdod visu kas tev ir, paņem cik kredītus vari un pērc BTC – būsi bagāts.
P.S
Kur aitas, tur cirpēji.
05/12/2017 @ 8:43 pm
Piedod, ka atbildu ar novēlošanos – šo komentāru, droši vien, labāk bija atstāt pie orģinālā raksta 🙂
Es ieteiktu vispirms apdomāt un kaut vai pašam sev atbildēt uz jautājumu, kāpēc vispār zelts ir tas, ko izvēlējās par vērtības garantu? Vai nav tā, ka šis interesantas krāsas, grūti atrodamais, bet viegli apstrādājamais metāls vienkārši piesaistīja primitīvās sabiedrības uzmanību un to sāka izmantot greznošanās nolūkā?
Tevis paša citāts par zelta pielietojumu norāda, ka bez dārlietu tirgus un investīcijām, ir tikai 10% industriālā pielietojuma (pārsvarā elektronikā). Tātad tomēr tas kalpo kā vērtības garants. Un gadu tūkstošiem tas ir tā, jo nekas labāks līdz šim vienkārši nav izdomāts.
Par magnētisko vētru gan Tev taisnība. Bet tikpat labi var arī neiet ārā no mājas, jo uz galvas var uzkrist nejauši gaisā dzīvību zaudējis klijāns.
P.S. Ja izlasīji blogu ar lieli interesi, tad, iespējams, arī pamanīji, ka pirmais noteikums pie investēšanas ir – investēt tikai tik daudz, cik var atļauties zaudēt. Es esmu investējis naudas apjomu, kuru varu arī zaudēt un īpaši nepārdzīvošu. Toties būšu mēģinājis.
04/12/2017 @ 4:01 pm
Piekrītu Tomam par BTC, kādu gadu sekoju līdzi un interesējos par šo tēmu. Toma rakstītais pilnībā sakrīt ar Ray Dalio teikto par BTC. Iegūglējiet.
1) Limitētais bitcoinu daudzums, ko daudzi piesauc kā plusu ir ļoti liels mīnus. Ja apzinies, ka daudzums ir fiksēts un nevar tik palielināts, tad skaidrs, ka pieaugot lietojumam pieaugs cena. Viss skaisti! Tikai tiklīdz to apzinies, tad saproti, ka stublākais, ko var darīt ir lietot/tērēt BTC. Līdz ar to visi tikai sēž un gaida, lai cena celtos un BTC “ekonomika” apstājas. Ne velti it vajadzīga inlfācija. Vismaz pēc manā limitētām zināšanām, tas nozīmē, ka nevar būt reāla BTC ekonomika, jo nav inflācijas.
2)Pēc vakar lasīta ING bankas pētijuma vienas transakcijas cena enerģijā ir 200kwh. Visa transakcija 0.01kWh. 200kwh ir dzīvokļa mēneša patēriņš, kas ir apmēram 32eur. Šobrīd transakcijas cenu samaksā ar jauniem BTC. Ilgi tas tā nevar turpināties. Lietotājiem vajadzēs maksāt reālo cenu – tas var nograut sitēmu.
3) Kā Ray Dalio pateica, ka vienā brīdi valdība var nogriezt BTC anonimitāti utml. un citādi ierobežot un tas var būt liktenīgs trieciens. Neatceros kurš to teica, bet var pietikt ar vienu terorra aktu ASV, kas finansēts ar BTC, lai pieliktu punktu.
04/12/2017 @ 11:49 pm
1) Pasaules vēsturē ir piemēri, kur valstis ir veiksmīgi attīstījušās neskatoties uz deflāciju. Piem. mārciņa un Britu impērija 19. gadsimtā.
2) Bitcoin rakšanai patērētais enerģijas apjoms nav atkarīgs no transkaciju skaita. Enerģija tiek tērēta, lai nodrošinātu kopējo tīkla drošību, nevis “par transakciju”. Jo vairāk enerģijas tiek patērēts, jo dārgāki kļūst uzbrukumi tīklam.
3) Valdības var ierobežot oficiālās biržas, bet pastāv arī OTC tirdzniecība, ko būs grūti piegriezt. Citādi principā būtu jānogriež Internets (a pamēģini cilvēkiem atņemt pornogrāfiju un kaķu bildes, būs revolūcija 🙂 ), bet arī ar to var nepietikt, jo Bitcoin transakcijas un blokus var teorētiski pārraidīt pa jebkādiem sakaru kanāliem. Piem. jau tagad bloki tiek pārraidīti no satelītiem orbīdā, šobrīd ir cilvēki, kas aktīvi veic izpēti uz īsviļņu radio, utt. Bet terorisms visvairāk tiek finansēts ar ASV dolāriem un caur bankām arī, starp citu.
04/12/2017 @ 5:54 pm
Google iemetiet “What to mine” sadaļa COINS un novērtējiet visa šī KRIPTO balagāna nopietnību. Tagad katrs pumpains tīnis var izdot savu kripto valūtu un nosaukt to kā vēlas un tad rodas – Cannabiscoin, Catcoin, CrocodileCash, X-Children, un t.t. un tie ir visi reāli nosaukumi. Diemžēl kādreiz vajadzēs pamosties no savas iedomu pasaules, kurā Tu vari būt Kripto miljonārs bet reālajā dzīvē valkāt humpalas. Viss beigsies tajā dienā, kad reāli cilvēki sāks regulēt šo balagānu, un tad ilūzijas pagaisīs …
04/12/2017 @ 6:28 pm
Tom, paldies par rakstu! Izlasīju ar aizrautību, bet komentāri ir vēl labāki, kas tikai apstiprina burbuļa esamību.
Bitcoin vērtība un tehnoloģija ir 2 dažādas lietas kā 500 repšiku banknote un papīrs uz kura tas ir nodrukāts. Papīrs ir labs un noteikti ir izmantojama tehnoloģija, bet 500 repšiku banknotei šobrīd ir tikai kolekcionāru vērtība, kas ir daudz zemāka par to cik tā bija naudas iznākšanas dienā.
Tehnoloģija ir interesanta un noteikti pielietojama. Bitcoin ir burbulis, kuram ir neizbēgami jāplīst tīri racionāli. Pavisam nesen puse Latvijas bija NĪ investori, kuri ticēja, ka paneļu mājās dzīvokļiem cenas vienmēr kāps… Bet tur vismaz kāds varēja dzīvot arī, kad cenas nokrita. Kriptovalūtai nebūs pat kolecionāru vērtības, jo reāli nebūs izmantojama praktiskā aplikācijā.
Bet ko es zinu? Ekonomikas studijas un grādi jau domāti tikai lūzeriem. Taksisti un celtnieki jau labāk zina.
04/12/2017 @ 6:36 pm
Vispār par termina “nauda” definēšanu es Kreicberga kungam nepiekritīšu, bet ne tāpēc, ka bitcoins būtu definējams, kā nauda – tas ka bitcoins neizpilda naudas funkciju es Kreicbergam piekristu, bet ne viņa nosaukto iemeslu dēļ.
Divas pēdējās funkcijas, lai arī vēlamas tomēr nav obligātas naudas funkcijas.
Arī Zimbvabves dolārs ir nauda – bet tas neder, ne kā Vērtības uzglabāšanas līdzeklis ne kā uzskaites līdzeklis.
Šīs funkcijas raksturo stabilu naudu, bet nauda var dažādu iemeslu dēļ svārstīties vai nu patstāvīgi, vai nu pasaules notikumu ietekmē.
Svarīgāka naudas funkcija, kuras izpildes gadījumā nauda būtu uzskatāma par naudu tomēr būtu nodokļu maksāšanas līdzeklis, vai konkrētā teritorijā ar likumu noteikts likumīgs maksāšanas līdzeklis. Kamēr par pašvaldības pakalpojumiem nevarēs norēķināties bitcoinā lielākā daļa algu saņemt bitcoinos nevēlēsies.
04/12/2017 @ 8:31 pm
Visi cepas par kriptovalūtām, bet Toms vēlējās uzsvērt ka tā nav investīcija pašreizējā veidolā, tā ir virtuāla “manta” bez seguma, kurai lietotāji piedēvē mistisku vērtību. Lielos vilcienos, Bitcoin un to atvasinājumi ir kaut kas līdzīgs forex’am – tu nekad nezini kad tā kāps vai kritīs! Patiesie ieguvēji ir platformas, kuras iekasē komisijas…
05/12/2017 @ 12:23 pm
Var ilgi strīdēties vai bitcoin ir burbulī vai nav, bet šķiet, ka visi palaiduši garām tādu mazu piebildi raksta sākumā – Autors neapgalvo, ka “Pērkot bitcoin, nav iespējams nopelnīt.”
Tātad, kamēr var pelnīt, es pelnīšu un atjaunošu savus stop-loss ik pa dienai. Teiksim teorētiski, ja pat bicoins nokrītas pa 30% uz sitiena, vienalga savu kriptovalūtu budžetu (kas gan nav mani mūža ietaupījumi, bet drīzāk spēlēšanās nauda) esmu ~četrkāršojis.
05/12/2017 @ 1:55 pm
Drusku par daudz sajūsmas crypotvalūtu sludinātāju komentāros. Par maz reālu pamatotu faktu (vispārinātas frāzes – jaunā valūta, nākotne, utt. sorry, bet neskaitās). Un drusku par šerpu uzbraucieni – vai autors vispār ir lietas, kursā, vai pētījis, vai izprot. Es paskatīšos no malas kā šie jaunizceptie Baffeti pēc pāris gadienm tērēs savu sapelnītos kripto miljonus. Nav žēl. Lai taču cilvēkiem tiek.
05/12/2017 @ 2:14 pm
Vienu lietu gan es tā īsti nesaprotu – tās bildes ar smukajām zeltītajām ripiņām ar B burtu. Nu tak lai visas žagatas pavelkās uz spīguļiem. Ja jau bitcoint būtība ir virtuāla, tad kādas pie velna spīdīgas ripiņas??!!!
05/12/2017 @ 11:10 pm
Savulaik viens džeks taisīja tādas fiziskas monētas, kuras varēji piem. dāvināt, kurām privātā atslēga, ar ko varēja piekļūt pašai virtuālai naudai, kas konkrētās monētas segumā, bija zem vienreiz noplēšamas hologrammas. Bildītes no turienes. https://en.bitcoin.it/wiki/Casascius_physical_bitcoins
05/12/2017 @ 3:13 pm
Jaunie cilvēki, kas tik ļoti “cepjas” par Bitcoin! Lūdzu piebremzējiet savu apetīti un ieklausieties tajos diemžēl dažos, kas šeit izsaka piesardzību spēlē par kriptovalūtu! Eh, kā vēsture mūs ir mācījusi un audzinājusi, tomēr tik maz to atceras – Toms lieliski pateica, kas ir šī spēle – tā ir spekulācija – rotaļāšanās ar cenu maiņām. Neesmu komunists un nesaku, ka tas ir slikts, taču es teiktu jau desmitiem un simtiem reižu cilvēce ar šo rotaļu ir “iegrābusies”, jau sākot ar Tulpju krīzi Nīderlandē 1637. gadā, kad par spekulāciju avotu kļuva tulpju stādi un varat izlasīt wikipedia.com kā tas beidzās – https://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania
Mūsu problēma ir tā, ka cilvēkiem nav normālas izpratnes par ekonomiku, tikai neremdināma vēlme tikt pie naudiņas no zila gaisa. Tā ir visas pasaules problēma – ‘Easy money’ problēma. Neviens nevēlas izgudrot ko jaunu, ieguldīt uzņēmējdarbībā, ražot, veidot, būtībā strādāt – tik daudz brīvas naudas tiek iegrūsta spekulācijas, jeb nekur! Un tā jūs viens otru čakarējas līdz kārtējā piramīda, shēma, spēle, tirgus sabruks – paies laiks un viss nodzēsīsies un sāksies atkal. Jums ir tik īsa atmiņa – jau asprātis Čārlzs Ponzijs (Charles Ponzi) izveidoja shēmu kā iegūt naudiņu no nekā un to ir atkārtojuši daudzi, gan Madofs ASV, kurš galu galā nonāca cietumā, tiesa pēc miljoniem cilvēku maciņu iztukšošanas, gan tepat tuvāk Krievijā Sergejs Mavrodi ar savu MMM, kurš “aptīrija” miljonus tepat kaimiņos un citi tepat Latvijā deviņdesmitos – stāstiet savus pamatojumus kādus gribat – būs aitas, būs cirpēji! Tikai nevajag gausties un teikt, ka nezinājāt kā tas var beigties. Slikti, ja apjomiem pieaugot, var nākties ciest pat tiem, kas nebūs spēlē iekšā, ka tas bija 2008. gada ekonomiskās krīzes laikā.
Šeit par kriptovalūtām arī ir – https://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme#Similar_schemes
05/12/2017 @ 3:55 pm
Redzu te daudz komentārus kuros dominē šāds apgalvojums “BTC ir virtuāla “manta” bez seguma, kurai lietotāji piedēvē mistisku vērtību”
Varu garantēt ka neviens no šī viedokļa autoriem nekad dzīvē nav saskāries ar Blockchain tehnoloģiju vai lietojis kko no tās. Ja pats neesi to darījis tad tev nav tiesības d***t par to!
Ja būtu kko no tā darījis – pircis AirBaltic biļetes, pircis akcijas (Tokenus) jaunā un strauji augošā uzņēmumā, ieguldījis kādā perspektīvā kriptovalūtā kā Dash, Ethereum, Monero, Litecoin utt nemaz nerunājot par Smart Contract pasauli kas būs pamats pasaules ekonomikā (šābrīža vērtība $356,299,622,241 iekš 7100 tirgiem) Tad tu zinātu ka NEKO no tā visa šobrīd NEVAR IZDARĪT BEZ BITCOIN jo tas ir vidutājs /maiņas līdzeklis visam dēļ plašā adaptācijas/integrācijas līmeņa.
05/12/2017 @ 3:59 pm
Bitcoin (BTC) un blokķēde (Blockchain) ir tehnoloģija, kas izmainīs pasauli.
Iespējas:
1. Blokķēdes (Blockchain) tehnoloģijas
2. BTC ir pamats “karalis” citām alternatīvajām tehnoloģijām un kriptovalūtām Etherium ETH, Dash, Monero, Zcash..
3. Norēķini par pakalpojumiem un precēm
4. Ātras un drošas investīcijas Fintech uzņēmumos, jauninājumos=inovācijās (innovation), Startup projektos
5. Interneta lietu elements (Internet of Things)
6. Zelta vērtība
7. Drošība
8. Balsošana, velēšanas
9. Bankas izmanto
10. Darījums bez starpniekiem Pārdevējs/Blokķēde/Pircējs
11. Nākotnes pensija, uzkrājums
12. Vērtību (naudas, personas datu ) uzglabāšana un nodošana
13. Efektivitāte, cilvekresursi, aizdevumi, sistēmas
14. Politika un valstis nevar ietekmēt
15. ETHLend https://about.ethlend.io/en/
17. Ražot Bitcoin un ražot alternatīvās monētas (coins)
18. The JP Morgan of Cryptobanks
Attīstības cikls tehnoloģijām
Internets (iepriekš) = pārsūtīt informāciju un datus ar iespeju mainīt digitālo informāciju
Blockchain un Bitcoin (šobrīd un nākotne) = saglabāt un pārsūtīt vertīgu informāciju, arī ar interneta palīdzību.
Šobrīd ir īstais laiks iesaistīties un investēt, ņemot vērā visus investīcijas likumus un zināšanas!
Bitcoin šobrīd ir lēts, var arī nopirkt, glabāt, lietot mazus gabaliņus no BTC un piedalīties nākotnes veidošanā!
Info un literatūra:
https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/
http://scet.berkeley.edu/wp-content/uploads/BlockchainPaper.pdf
http://w2.blockchain-tec.net/blockchain/blockchain-by-melanie-swan.pdf
http://bankir.ru/publikacii/20160429/10-luchshikh-knig-o-blokcheine-10007498/
https://techcrunch.com/2017/10/16/mapping-the-blockchain-project-ecosystem/
05/12/2017 @ 7:13 pm
Sludinātāju balsis paliek ar vien skaļākas, arvien uzstājīgākas…. Neesot tiesības pat izteikt viedokli…
Man jau liekas, ka nav ko tur niekoties, ar kaut kādiem 10000-12000 USD/coin. Davai no rītdienas draudzīgi nosakām, ka viens bitcoints maksā 1 miljonu un parīt visi sākam tērēt, jo mēs taču visi esam miljonāri. Interesanti, kādu pienesumu ir devis kāds, kurš piemēram gada sākumā par 800 USD nopircis vienu kriptovalūtas vienību, lai šobrīd viņš varētu tērēt 12 tūkstošus?
Vai tiešām visi šie sludinātāji tic, ka vispār vairāk nekas nav jādara tikai jānopērk pāris virtuālas ripiņas un pārējo dzīvi vienkārši var tērēt? Absolutizējot sanāk, ka katram jānopērk kādus 100 bitcoinus un pasaule varēs no tā vien pastāvēt. Visi miljonāri, visiem laba dzīve, pasaulē nabadzība izskausta.
Dzirdu jau argumentus, ka tik primitīvi viņi nedomājot. Bet tad atliek tikai otrs variants – kāds var tērēt tikai pateicoties tam, ka otrs zaudē vai strādā pirmā labā. Un tad jautājums kas liek domāt, ka Bitcoint pircējs no purčika būs gudrāks par visiem pārējiem šajā spēlē un uzvarēs citus?
Pašā rakstā un arī dažos komentāros bija pareizi teikts – netiek apšaubīts blokķēdes pienesums attīstībai. Bet gan tikai tā uzģenerētā virtuālā nauda bez jebkāda seguma.
05/12/2017 @ 9:25 pm
Jā, bitcoin ir un paliks tīmeklī, cena augs līdz neticamā virsotnēm, jo pieprasījums ir ļoti liels, es pats esmu saā laikā iegādājies btc, kad cena bija no 200 līdz 300 dolāri par vienu vienību, žēl ka nedarīju to jau ātrāk kad cena bija kādi 0.0387, tad es pašlaik būtu miljonārs:)
Bet ar katru brīdi ko pavadu interneta vidē, sekojot jaunu kriptovalūtu iznākšanai pasaulē, es saprotu ka tas ir jādara tieši tagad-ir jāanalizē, jāriskē,lai iegūtu lielu peļņu, vnk cilvēki baidās no visa jaunā un neierastā, kādreiz arī pirms 30mit gadiem visa pasaule brīnījās par to, ka vēstules varēšot sūtīt ēpastā, tas visiem likās tas stūlbais, un tas nekad nedarbosies, bet tagad par to pat neviens neaizdomājas.
Tas ir tieši tas pats kas bitcoin, cilvēki pierādīs pie tā un daudzi jo daudzi nożēlos ka nav sākuši to pieņemt.
Es piemēram esmu pašlaik apmēram piecos projektos kas saistīti ar kriptovalūtu, tās kriptovalūtu kuras vēl nav iznākušas biržā. Bet ja tiek kāds jaunais coins līdz biržai un apakšā ir labs mārketings tad ir OK, jo pirms iznākšanas pasaulē var coinu piemēram X var nopirkt par kapeikām, piemēram viena coina cena 0,10 centi
Ja tu esi par apmēram 100$ nopircis X coinu un piemēram cena gada laikā uzkāpj līdz 200 $
tad nu variet parēķināt kas un kā, bet ja esiet ko tādu izdomājis tad ieguldīt tikai brīvos līdzekļus, nevis kredītā ņemtu vai ģimenes naudu utt. Jāņu tiešām interesē ir par šo visu, raksti man uz epastu, centīšos palîdzēt:) agrisciruliz@gmai.com
06/12/2017 @ 12:14 pm
Nerakstiet Agrim uz e-pastu, viņš kā savu mājaslapu norādījis lapu, kur reklamē BitConnect, kas ir tīrākā ponzi shēma.
06/12/2017 @ 2:07 pm
Tev pie nika ir links uz bitconnect, kas ir ponzi shēma tās vistiešākajā izpratnē.
06/12/2017 @ 2:48 pm
Jā, bet vēstule ir un paliek vēstule – ziņa, ko viena persona nodod citai. Papīra vai digitāla, tas ir tikai instruments. Tāpat arī kriptovalūta. Neviens neiedomājas ar e-pastu spekulēt – uztaisīt pāris pastkastītes un gaidīt kad tām augs cena. Tas nekas, ka visiem vajag e-pastu. Cena tavai uztaisītai janis-at-gmail-punkts-com neaugs ne par centu. Bet te jau spekulē ne ar to, ko nodrošina kriptovalūta, bet gan ar pašu valūtu. Viena lieta ir pirkt bitcoint un cerēt kļūt bagātam. Pavisam cita lieta ir ieguldīt tās firmas akcijās, kura izdomā šādus risinājumus, kas palīdz attīstīties tehnoloģijām. Jūti atšķirību?
06/12/2017 @ 12:43 am
Par Bitcoin, skaidrs un piekrītu. Viss pareizi.
Te tikai rodas jautājums, kā īsti atšķiras ieguldīšana indeksos, ko dara Indexo… Jo, ja pareizi saprotu, Indexo pērk indeksus, kas nekādā veidā nav ieguldīšana, teiksim, akcijās. Es arī to redzu, kā cerības uz cenas pieaugumu. Protams, var teikt “… ekonomiski pamatotas gaidas…”
06/12/2017 @ 8:13 am
Indeksu fondi tur akcijas. Ieguldījums indeksu fondos pastarpināti ir ieguldījums akcijās (un obligācijās). Tas ir kā nopirkt uzreiz “groziņu” ar akcijām, nevis tās pirkt atsevišķi. Mazam spēlētājam sanāk daudz lētāk.
06/12/2017 @ 1:17 am
Tom, paldies par rakstu, ka saglabāji neitralitāti!
Piekrītu, ka šobrīd naudas ieguldīšana kriptovalūtās ir spekulācija. Šobrīd volitalitāte ir milzīga, Bitcoin ir burbulī un korekcija notiks, tas ir tikai laika jautājums. Veselīga korekcija ir pat nepieciešama, lai kripto tirgus attīstītos. Šobrīd grūti pateikt, kāda ir reālā Bitcoin vērtība. Dažas lietas kuras gribētu uzsvērt:
1. Blokķēdes tehnoloģija ir patiesa inovācija, diemžēl, arī tā šobrīd ir burbulī. Kā tehnoloģijai tai ir daudzas priekšrocības un vairāki noderīgi pielietojumi, bet tā nebūt nav vajadzīga un izmantojam jebkurā tehnoloģiskā risinājumā. Blokķēdes tehnoloģija ir burbulī, jo daudzi nesaprot tās reālo pielietojumu un tiklīdz kāds uzņēmums piemin, ka izmantos blokķēdi, tā tā akciju vērtība kāpj, piemēram, Overstock.com.
2. Viens fenomens, ko kriptovalūtas ir izraisījušas, ir wealth transfer. Daudzi cilvēki, kas pirmie sāka iegūt un pirkt kriptovalūtas bija augsta līmeņa programmētāji, datortārpi, cryptopanki. Šobrīd daudzi no šiem cilvēkiem ir kļuvuši ļoti bagāti, līdz ar to viņiem ir līdzekļi, lai šis tehnoloģijas attīstītu vēl straujāk, neatkarīgi no investoriem, jo tādi nav nepieciešami. Ja papētām sīkāk, tad tieši vieni no top kriptogrāfijas un programmēšanas speciālistiem strādā pie Bitcoin, Ethereum un citām blokķēdēm. Un daudzi to dara bez atalgojuma!
3. Bitcoin šobrīd ir vēl bērna autiņos un salīdzinoši nesen ieviestais SegWit jau krietni samazina komisijas un palielina transakciju ātrumu. Pēc Lightning Network ieviešanas (šobrīd tas ir alfa stadijā) Bitcoin būs piemērots pat mikrotransakcijām, transakciju skaits sekundē būs lielāks, kā VISA maksājumiem. Kā arī ievērojami samazināsies komisijas un uzlabosies anonimitāte, jo transakcijas tiks agregētas un tikai tad iekļautas blokķēdē.
4. Manuprāt, par Bitcoin pielietojumu ir grūti spriest neiedziļinoties tās tehnoloģijā, ierobežojumos un potenciālajos risinājumos, jo tikai tā var mēģināt novērtēt Bitcoin pielietojumu nākotnē.
5. Ja vēlies investēt nevis spekulēt kriptovalūtās, tad ir vērts apskatīt tādas tēmas kā mining, Proof-of-Stake, masternodes.
Komentārus gan bija nedaudz skumji lasīt. Sadurās divas puses: “gudrie” pieredzējušie investori un 20+ gadīgie kripto “investori”. Vieniem, šķiet, ka žēl, ka palaiduši garām iespēju spekulēt, tāpēc nosauc to par piramīdu. Otri mēģina attaisnot un racionalizēt savu $10k BTC iegādi, jo drīz BTC sasniegšot $100k. Patiesība, droši vien ir pa vidu… Tikmēr iesaku visiem lasīt, izglītoties, apgūt bleeding-edge tehnoloģijas un varbūt Latvijā varēsim izveidot kādu jēgpilnu produktu ar lielu pievienoto vērtību balstītu uz blokķēdi vai citām tehnoloģijām.
Tiem, kam izdosies nopelnīt lielo naudu ar kriptovalūtu spekulācijām, novēlu to ieguldīt nevis jaunā Lamborghini Urus, bet jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībā!
06/12/2017 @ 10:31 pm
Precīzi manas domas!
06/12/2017 @ 8:48 am
Paldies Tomam par blogu 🙂
Ir pāris finanšu analītiķi, kuru viedokļos es ieklausos. Īsumā viņu uzskata, ka blokchain tehnoloģijai kā tādai ir nākotne. Bet bitcoin ir visprastākais burbulis bez seguma (sīkāk neizplūdīšu – Toms galvenās domas ir uzrakstīji). Iespējamais scenārijs: šobrīd visu kriptovalūtu vērtība ir ap 300 miljardi $. To vērtībai turpinot pieaugt un sasniedzot, piemēram, 1 triljonu, tas jau kļūtu par draudu pasaules finanšu sistēmai (piem. plīst burbulis, un vērtība samazinās, piemēram, par 50%, zaudējumi ir 500 mld, sākas margin calli, un var sākties ķēdes reakcija). Kopējai vērtībai palielinoties, riski palielinās. Risinājums šādu risku novēršanai varētu būt vienkāršs. Kad tas varēs kļūt par reālu draudu pasaules finanšu stabilitātei, un sāks apdraudēt lielāko ASV banku peļņas rādītājus, ASV (un sekojoši citas lielākās ekonomikas ) ierobežos kriptovalūtu lietošanu.
06/12/2017 @ 10:25 am
Pats nopirku Bitcoin pie cenas ap 1000 dolāru, bet ieliku tajā naudu, kuru galīgi nav žēl pazaudēt, kādi 140 eiro. Šobrīd, protams, tas šķiet pareizs lēmums, kaut arī uzreiz kā toreiz nopirku cena novēlās līdz kādiem 300 – un kādu pusotru gadu īsti nekustējās no vietas. Bet arī šobrīd tā nav nauda, kas man īpaši rūpētu – ja cena būs 100k kādreiz, tas būs labs bonuss pensijai, ja ies uz nulli vai paliks tepat kur tagad vai bišķi kritīs – nu ok. Bet tas nav ieguldījums, kā Toms teica. Tomēr es uzskatu, ka ir vērts spekulēt ar mazām summām, jo pat īstermiņā ir iespējams pie nelielas summas izlietojuma nopelnīt daudz. Piemēram, es varēju un reāli domāju nopirkt nedaudz Ethereum, kad cena bija 0,5 dolāri. Tagad cena tam ir 460. Pat pie 100 eiro ieguldījuma bija iespējas neslikti (drīzāk izcili) nopelnīt.
Problēma jau ir tajā, ka cilvēki spekulāciju tiešām uztver kā ieguldījumus un vēlme pēc miljoniem vai simtiem tūkstošu liek iegāzt crypto pasākumā visus dzīves ietaupījumus. Bet pat izcelt 1000 eiro no teiksim 50 eiro ieguldījuma, kas crypto sfērā ir iespējams un tad ieliekot nopelnīto stabilos finanšu instrumentos var palīdzēt sapelnīt labākām vecumdienām. Un zaudējot tos 50 eiro tu nejutīsies tā, it kā būtu pārvilcis krustu savai dzīvei. Šobrīd bez Bitcoin priekš spekulācijas ir daudz labāku variantu, vajag tik notrāpīt uz īsto crypto. Pēdējā cenu kāpumā dažām ”valūtām” pāris dienu laikā cena pakāpās pat 4-5 reizes… bet protams tas viss ir spekulācijas un to var darīt cilvēks, kam nav tieksme uz atkarībām un azartu, riskējot ar priekš sevis nelielām naudas summām. Tas ir tieši tāpat kā ar investēšanu, jābūt mindsetam, kas vērts uz risku mazināšanu un saprātīgu peļņu (šajā gadījumā risks zaudēt mazu summu un peļņa, kas procentos var būt liela, bet nebūs sapņu n-tie tūkstoši).
Kas attiecas uz pašu Bitcoin potenciālu, tur ir daudz ērkšķu tā ceļā. Jā, bankām un finanšu institūcijām blockchain tagad ir buzzwords, bet viņi veido paši savas blokķēdes, viņus bitcoin neinteresē. Kā maksāšanas līdzekli to šodien izmanto ja nu vienīgi maineri, jo viņiem ir tikai nopelnītais bitcoin par ko pirkt jaunas un labākas iekārtas. Pārējie spekulē vai tur (hodl) un gaida kad bitkoins būs miljonos un varēs izņemt ārā lielo piķi. Izmantot bitcoin pārskaitījumiem ir nereāli lielo fee dēļ, pats tīkls ir neefektīvs. Jā, gudri cilvēki saka, ka to visu var mainīt, bet tikpat labi kāds var izgudrot nākamo super kriptovalūtu, kas šīs problēmas atrisinās elegantāk. Plus pie tā visa drauds, ka pēc gadiem ar kvantu datoriem bitcoin varētu uzhackot (lai gan ja mums būs tādi kvantu datori, tad gan jau bitcoin nāvi varētu arī pieciest tāda tehnoloģiju un zinātnes progresa vārdā 🙂 )
06/12/2017 @ 12:21 pm
Nav gan nereāli lietot Bitcoin reāliem maksājumiem, tas ir pārspīlējums par tām komisijām. Tās var būt lielas, kad tīkls noslogots, skatoties uz maziem pirkumiem, bet nav vairs tik būtiskas, kad piem. pērku AirBaltic biļetes par trīsciparu skaitli (turklāt konkrēti tur, maksājot ar kredītkarti ir ekstra 5,99 EUR komisija, kas nav, ja maksā ar Bitcoin).
06/12/2017 @ 9:16 pm
Tikko tikai sapratu. Tom, lai arī kā būtu ar Bitcoin cenām, tev nebūs taisnība vismaz daļā no lasītāju acīs. 🙂
1. Ja cena turpinās kāpt, tad daudzi vienkārši vēlreiz pārliecināsies, ka Toms un pārējie skeptiķi neko nesaprot no modernās naudas pelnīšanas.
2. Ja cena apstāsies un būs relatīvi stabila, tad bars bļaus, ka redz kur ir pierādījums tam, ka tā ir “nauda” un izmantojama norēķinos.
3. Ja kritīs no lieliem augstumiem, bet nenokritīs zemāk par to cik bija šī raksta rakstīšanas brīdī, tad vienalga cilvēki būs “nopelnījuši”.
4. Ja cena nokritīs līdz teiksim 100USD, tad tu būsi piesaucis nelaimi… nu nevienam nepatīk nelames piesaucēji un savu kļūdu atzīšana. 🙂
Apsveicu ar Bitcoin cenas pieetuvošanos 13000 USD un kopējo kriptovalūtu tirgus kapitalizāciju tuvu 400 miljardiem USD. Tieši tik daudz “izdomātas” naudas šobrīd liek justies daudziem ļoti “veiksmīgiem investoriem”.
07/12/2017 @ 7:28 pm
Tikai vienu dienu vēlāk redzu, ka dažās vietās Bitcoin tirgo jau virs 17000USD (+20% dienakts laikā). Pārējās kriptovalūtas 24h stundu laikā lielākoties kritušas… pēdējie spēki vēl tiek pumpēti iekšā lai tika paceltu vēl pēdējo reizi?
16/12/2017 @ 9:27 pm
Šodien kripto tirgus kapitalizācija ir jau 570 Miljardi USD. un vienā biržā Bitcoin pārsniedza 20KEUR. Vienkārši trakums. Mantkārīgie ļaudis pie šādien cipariem kā bites uz ziedošu puķu lauku pavilkas. Tas būs sāpīgi. Es iepirku popkorna krājumus, lai ir ko uzkost, kad tas viss ies pa pieskari.
PS
Es laikam nekad dzīvē neesmu bijis TIK skeptisks par kaut ko kā esmu par Bitkoiniem. 😀 Atklāju sevī jaunu dimensiju.
18/12/2017 @ 12:48 pm
Neesi viens šajā ziņā.
18/12/2017 @ 5:25 pm
Vismaz esi sācis sekot līdz! Palasi vēl kādu info, varbūt nebūs uz plikām emocijām jāreaģē! Popkorns nomierina! 🙂
22/12/2017 @ 4:56 pm
Šodien patiešām ēdu popkornu un skatos kā viss iet pa pieskari. Kopējā vērtība Crypto šobrīd ap 400B un krīt. Bitkoini lēkā starp 11 un 12KUSD. Lielisks realitātes šovs piektdienas vakarā.
07/12/2017 @ 12:14 am
atliek paskatīties uz bitcoin kursa BTC/USD grafiku https://charts.bitcoin.com/chart/price , ka var saprast – tas tā nevar ilgi turpināties, skaidri redzams, ka tur ir eksponenciāls pieaugums, pie tam nu jau aug tik strauji, ka skaidrs – tiks strauji neaug pielietojums, bet gan spekulatīvo darījumu dēļ strauja “vērtības” kāpšana.
07/12/2017 @ 1:21 pm
Jautājums nav par to vai tas turpināsies mūžīgi, protams, ka ne. Jautājums ir par to cik augstu viņš potenciāli var kāpt. Šobrīd pasaulē Bitcoin maku (wallet) īpašnieki ir kādi 15 miljoni cilvēku, kas it kā ir liels cipars, bet tajā pašā laikā uz pasaules fona nekas. Protams nav skaidrs cik daudzi cilvēki ir exchangos un kuru bitcoini stāv exchange adresēs, bet kaut arī taksistu testu bitkoins jau neiztur, pagaidām nopirkt viņus pensionāriem un mājsaimniecēm, kaut vai pusmūža cilvēkiem, vēl nav 1 minūtes jautājums un šajā segmentā informētiba par kriptovalūtām vēl ir zema. Bet nu protams tas viss ir spekulācijas.
07/12/2017 @ 10:39 pm
Pamēģini kā tas viss notiek. Sapratīsi, ka esošais tirgus nomirs jau visai drīz. BTC vai citi nav nozīme – rīkošanās ar finanšu aktīviem ir key.
09/12/2017 @ 10:32 am
Bitcoin būs pirmais megaapkāsiens civilizācijas mērogā, par šo visu noteikti rakstīs visās ekonomikas mācību grāmatās. Pērciet droši un HOLDojiet bezgalīgi, kļūstiet par daļu no vēstures.
Tehnoloģiju saprotu, un disruption pozitīvo ietekmi uz esošajām entrenched tehnoloģijām redzu. Bet tā pesteļošana man uzdzen vieglu nelabumu.
Cilvēku vēlmei sēdēt uz d* nav robežu. Cerēt, ka vecajām naudām kirdik un crypto izvālēs visas viņas ir bērnišķīgi. Lielākajai daļai cilvēces fiat der just fine. Nu un ka nevari pensijai nolikt (dēļ patstāvīgās, kaut mazās, inflācijas)? Labklājības veidošanai vecumdienās ir pieejams daudz citu metožu.
Un cilvēku naids pret FIAT arī ir smieklīgs. Kmon.. Kas backo USD? Kā minimums 300mil usa pamatiedzīvotāju + nezinu-cik kompāniju (spēcīgākā planētas ekonomika). Kas backo crypto? Revolucionāri noskaņoti geeki + vieglas peļņas kārotāji + milzīgs aunu bars, kas grib sēdēt uz d* un ņammāt burgerus.
11/12/2017 @ 4:10 pm
Tīrākā grand pump and dump shēma. Tulpju sīpolu sāga jeb, ka cilvēki pērk tukšu gaisu.
20/12/2017 @ 2:38 pm
Pilnīga analfabēta jautājums. Ja šobrīd cena ap 20000 un visi grib pārdot,kas notiek?
21/12/2017 @ 12:15 pm
Interesantā laikā dzīvojam – cirks par velti! Viena ziņa pārpsēj otru. Viena vietējā firmele “savu vērtību lēšot 400 miljonu apmērā”. Ui, atvēziens tāds labs. Diez kādu pienesumu puikas devuši sabiedrībai, lai tā viņiem gribētu maksāt gandrīz pusmiljardu? Notērējuši bezjēgā elektrību, izkarsējuši procesoriņus vecā angārā, saģenerējuši cipariņus?
Kā raidorganizācijai CNN norāda cits racējs no plašās kaimiņzemes – “tas ir arī jauns pagrieziena punkts cilvēces attīstībā.” Kā mēs tā tumsonībā gadsimtus dzīvojām, veicām atklājumus fizikā, ķīmijā, medicīnā, attīstījām tehnoloģijas, kultūru, zinātni un nezinājām, kur ir patiesais cilvēces attīstības virziens.
Viens elektrības slēdža klikšķis un pusmiljards čuš! Ā, kaut kas saglabājās mikroshēmās? Ui, ventilācija atslēdzās, shēmas pārkarsa, drusku pakusa. Ups! Nu jā, nesam tās, kas vēl saglabājušās, liekam citos datoros un turpinām ākstīties. Var jau dzīvot iedomu pasaulē, bet neviens no šiem faniem tā arī nav atbildējis uz elementāru jautājumu – kas ir tā reālā vērtība ko dod šāda ņemšanās? Spēlīte, izklaide, es te kodiņu uzģenerēju, tu man tik un tik vari samaksāt. Man te sanāca vēl sarežģītāks kodiņš, tagad mans ir dārgāks. Katrs savā ekselī pieraksta cik nu viņš lēš cik ir vērts. Nu forši, bet ko iegūst kaut viens kas šajā spēlītē nepiedalās?
05/01/2018 @ 8:50 am
Tas, kas aizstāv BTC un tā esošo vērtību, visticamāk, ir ieguldījis palielu summu un bailēs to zaudēt, cenšas noticēt visām lietām, ko par BTC stāsta. Manuprāt, sapratīga būtne saprot, ka tā visa ir spekulēšana. Taču, nevajag nosodīt šo spekulēšanu. Tā ļauj maziem cilvēkiem sajusties lieliem, ar ieguldījumu 1000 EUR vari nopelnīt 200 EUR. Tāda summa, ko, piemēram, Nasdaq Baltic varētu nopelnīt tikai ar krietni vien lielāku ieguldījumu.
17/01/2018 @ 1:55 pm
Oj kā tu kļūdies. Iemācies labāk kas ir ETH un citas valūtas. Pazīt tikai BTC ir aprobežotība.
20/01/2018 @ 12:19 pm
Kāda ir jūsu pozītīva pieredze ka izvest kriptovalūtu uz fiatiem (cash out crypto to fiat).
piem. uz kontu latvijas bankā etc.
07/02/2018 @ 8:46 am
Apsveicu bitcoina vkladčikus un blokčeinu aizstāvjus ar jaunu antirekordu.
Today’s Low $7,207.97
Diezgan sāpīgi tiem, kuri ieguldīja 17.Decembrī 12:13 par 19’782.21 USD gabalā.
08/02/2018 @ 2:50 pm
Es redzēju arī ciparu zem 6tk. Tagad atkal pakāpies. Protams nav jau galīgi bezcerīgi, bet kalniņi ir pamatīgi.
26/11/2018 @ 12:59 pm
Nu jau svārstās ap 3000-4000. Tie 7tk par vienu coinu jau ir mega daudz no šodienas skatu punkta. “Invenstori” sēž klusu, sludinātāji par nākotnes valūtu kaut kur pagaisuši… Nez, ko šobrīd dara tie, kas ieguldījuši 19tk par vienu virtuālo ripiņu?
Dzīvojam tālāk, skatāmies, kuram taisnība…
10/02/2018 @ 11:31 pm
Diemžēl redzu ka uz šo kriptogrābekli ir uzkāpuši daži paziņas – IT profesionāļi. Mēģināju saprast viņu domu gājienu un entuziasmu.
No viņu skatapunkta:
1. viņi ir “power players”, ieguldījuši tehnikā, rok kaut kādu shitcoinu un maina uz BTC, respektīvi viņi rada nevis spekulē.
2. Daļa tic ka BTC ir nākotnes zelta standarts, otra daļa vienkārši izmanto situāciju ka var radīt zilu gaisu un to kādam pārdot, kamēr pārdošanas vērtība turas virs rakšanas pašizmaksas, viņi raks un cirps aitas.
Kas notiek tālāk – alkatība. Virtuālā peļņa bija galvu reibinoša, ieguldījums dzelžos virtuāli atmaksājās 3 mēnešos. Rakstu “virtuāli”, jo neviens no viņiem nepārdeva Bitcoin lai segtu dzelžu iegādi, tā vietā tika ņemti kredīti un piesastīti “investori” lai vairākkārtīgi dubultotu rakšanas jaudu.
Pēdējos ceturkņos ieguldījums “dzelžos” Latvijā teritorijā bija ~0.5-1. milj € kvartālā, vienīgais, kas to bremzēja bija “dzelžu” deficīts. Patreiz viss jau ir priekšapmaksā pārdots līdz marta/aprīļa mēnesim.
Ar ko tas viss beigsies nav grūti iztēloties …
Ja vēl alkatība ir racionāli izskaidrojama, tad naivums par BTC kā valūtu vai zelta standartu man nav saprotams.
Hipotētiski ja arī kāda valdība izlems iet kriptovalūtas ceļu, tad tā radīs savu cryptoUSD, cryptoEUR utt, nevis adoptēs mājas apstākļos “drukāto” kriptovalūtu.
Saldais ēdiens:
95% of all bitcoins in circulation are owned by about 4% of the market
(https://howmuch.net/articles/bitcoin-wealth-distribution)
23/11/2018 @ 3:46 am
Tomu vajadzēja klausīt. Šodien btc balansē ap 4 k. un neviens nezin tālāko….
01/01/2021 @ 9:13 pm
Nesūdzos par Bitcoin, uzkrāju sākot no 2016. gada… tagad jau 1BTC=30k USD, turpinu DCA un HODL, tikmēr varat investēt indeksos….
18/11/2019 @ 12:54 am
Kā tad ir – vai taksometra vadītājs Bogotā, Kairā vai Bagdādē, kurš labāk izvēlas samaksu saņemt dolāros nevis vietējā “valūtā”, arī nodarbojas ar spekulāciju? Vai viņam pareizāk būtu saņemt vietējā valūtā (nav ko spekulēt ar valūtām!) un uzreiz to investēt vietējā akciju tirgū (reāls ieguldījums!)?
===
Bitcoin = super hard money (arguably)
28/01/2020 @ 4:58 pm
Šodien btc balansē ap 9 k. un neviens nezin tālāko….
29/03/2021 @ 1:28 am
Nu ko, tie kas ieguldīja, šodien kļuva par kārtīgiem džekiem, tie kas neriskēja – nu neko.
Patīk palasīt vecās ziņas!
29/03/2021 @ 8:50 am
Par šo rakstīju arī nesenāk:
https://www.tomskreicbergs.lv/2021/02/10/bitcoin-un-burbuli/
Kā minēju abos rakstos, cenu kustības neprognozēju, it īpaši īstermiņā. Bet pamata atziņa – ka šeit ir runa par spekulāciju, nevis ieguldīšanu – nav mainījusies. Ar spekulāciju var izdoties nopelnīt, bet ir svarīgi saprast, ka spekulē.