Kā piesaistīt miljonus bez stresa?
Virsraksti par kārtējo biznesu, kas savācis miljonus no investoriem, jaunam uzņēmējam var šķist nereāli. Tomēr piesaistīt investīcijas nav kodolfizika. Pasaulē ir vairāk naudas nekā ideju, ko ar to darīt. Ja tev ir jēdzīgs piedāvājums, investors stāsies investora galā.
Bet ko nozīmē “jēdzīgs piedāvājums”? Par to šodienas rakstā.
Labās ziņas: pasaulē ir vairāk naudas nekā sajēgas, ko ar to darīt.
Pasaule nekad nav bijusi bagātāka kā šobrīd. Tajā pašā laikā zemās procentu likmes nozīmē, ka ir grūti atrast ienesīgus ieguldījumus. Rezultātā turīgi indivīdi un institūcijas meklē, kur ieguldīt savu naudu. Arī Latvijā ir līdzīgi.
Protams, lai piesaistītu investīcijas, ar skaistām acīm nepietiks. Jāizpilda trīs priekšnosacījumi.
1. Jaudīgs produkts vai ideja.
Ja tev ir pelnošs produkts, atrast investorus ir samērā viegli. Tikai jāparāda, ka uzņēmuma procesi ir sakārtoti, peļņa stabila un / vai izaugsmes iespējas – lielas.
Ja tev ir tikai strādājošs prototips – ir grūtāk, bet izdarāmi. Jāieskicē skaidrs, ticams ceļš līdz tirgum un peļņai.
Ja tev ir ideja un nekas vairāk – būs grūti. Tev izdosies piesaistīt naudu tikai, ja aiz idejas stāv spēcīga, pieredzējusi komanda, kura jau sevi biznesā ir pierādījusi.
2. Spēcīga komanda.
Ja komanda ir spēcīga, pieredzējusi un biznesā pierādīta, ir iespējams piesaistīt naudu ar dažiem slaidiem vien.
Tieši to mēs izdarījām ar pensiju pārvaldītāju INDEXO – piesaistījām 2.3 miljonus eiro pirms uzņēmums vēl bija dibināts. Tagad, divus gadus vēlāk, INDEXO ir gandrīz 11 tūkstoši klientu, mēs pārvaldām 65 milj. EUR un esam ātrāk augošais pensiju pārvaldītājs Latvijā.
Kāpēc guvām investoru uzticību? Jo mūsu komandā bija cilvēki, kuri sevi biznesā jau bija pierādījuši – Valdis Siksnis, Druvis Mūrmanis, Henriks Karmo un citi. Neviens nešaubījās par mūsu spēju to izdarīt vēlreiz.
Ja komanda nevar parādīt vēsturi ar veiksmīgām biznesa iniciatīvām, ar pliku ideju nepietiks. Komandas darba pieredze, izglītība un citi faktori ietekmēs lēmumu, bet investori visticamāk gribēs redzēt vismaz produkta prototipu.
Ja komanda nav pieredzējusi un nav arī izveidojusi iespaidīgu prototipu, tad investīcijas gandrīz noteikti nepiesaistīsi – jo veiksmīgu uzņēmumu gandrīz noteikti neizveidosi.
Izņēmumi, protams, gadās. Tomēr parasti veiksmīgus uzņēmumus veido cilvēki ar būtisku pieredzi savā nozarē. Ja tas tevi neapraksta, tad nāksies cīnīties par panākumiem uz savu uzkrājumu rēķina.
3. Laba prezentācija.
Arī jaudīgs uzņēmums mocīsies ar investoru piesaisti, ja nemācēs pārliecinoši sevi prezentēt. No otras puses – spēcīga prezentācija var piesaistīt investorus pat biznesam, kurš vēl ir idejas stadijā.
Saturiski, investīciju prezentācija ir kompakts biznesa plāns.
Tā skaidri un sakārtoti atbild uz jautājumiem:
- Kāda ir tirgus vajadzība?
- Kā tavs bizness to risina?
- Ar ko tavs bizness atšķiras no citiem?
- Kā piesaisti klientus?
- Kā pelni naudu un kādas ir izmaksas?
- Kāda ir tava komanda?
- Kāda ir konkurence?
- Kādas ir finanšu projekcijas?
- Cik pelnīs investori?
Mana pieeja ir maksimāli vienkārša – katram jautājumam velti atsevišķu sadaļu ar dažiem slaidiem katrā.
Pēc noformējuma, investīciju prezentācija ir viegli uztverams, vizuāli pievilcīgs memorands.
Veidojot slaidus, ievēro labas komunikācijas principus:
- Maz teksta – tikai galvenās domas
- Vizuāļi – grafiki, diagrammas, bildes – veido stāstu
- Nekādu lieku dekorāciju vai animāciju, ja tās neveido stāstu
- Katrai lielai idejai savs slaids – un ne vairāk kā viena doma slaidā
Ideālā gadījumā prezentācija lasās tik viegi, ka saturs šķiet pašsaprotams un slēdziens – jāinvestē – neizbēgams.
Pēc izpildījuma, investīcīju prezentācijai jābūt ietrenētai un aizrautīgai.
Runātājam jāsaprot pamata lietas par ķermeņa valodu, acu kontaktu, balss tembru – lai atstātu pārliecinošu iespaidu (un neaizmidzinātu auditoriju).
Prezentācija kādas 5-6 reizes jāpatrenē ar draugiem, kolēģiem un paziņām.
Visbeidzot, runātājam ir jāspēj runāt ar aizrautību. Ja pats neesi savas lietas entuziasts, pārliecināt kādu citu būs grūti.
Izveidot pārliecinošu investīciju prezentāciju ir atkārtojams process ar vienkāršiem, bet svarīgiem noteikumiem.
“Uzcept” labu prezentāciju ir pa spēkam ik vienam, kurš tam velta nepieciešamo laiku un enerģiju.
Tikai atceries priekšnosacījumus:
- Labs produkts, prototips vai unikāla ideja.
- Spēcīga, pieredzējusi komanda.
Bez šiem priekšnosacījumiem rezultāts izpaliks pat ģeniālai prezentācijai. Ja tie būs ievēroti, tad spēcīga prezentācija radīs investoros pārliecību – lūk, iespēja, kuru nedrīkst laist garām!
INDEXO vadīšana paņem daudz laika, tomēr dažkārt pieslēdzos citiem projektiem. Ja tev ir spēcīgs produkts un komanda, bet nepieciešama prezentācija investīciju piesaistei, sazinies. Neesmu investīciju baņķieris– pats investorus nemeklēšu – bet varu palīdzēt izveidot slaidus un uztrenēt runātājus.
Kāpēc man uzticēties? Prezentācijas, ko veidoju Volstrītā, piesaistīja investīcijas vairāk nekā miljardu ASV dolāru apjomā. Latvijā mani slaidi palīdzēja savākt INDEXO investoru klubiņu un atnesa mums tūkstošiem klientu.
Lai sazinātos ar mani, dodies uz sadaļu Kontakti!
26/11/2018 @ 11:55 am
Paldies par rakstu! Priecāšos nākotnē izlasīt arī par to, ko var sagaidīt no investoriem? Vai viņi vēlēsies tikai procentus? Vai viņi vēlēsies arī uzņēmuma daļas? Kāpēc ir izdevīgi piesaistīt investorus? Varbūt labāk attīstīties lēni un pamazām, bet saglabājot kontroli pār savu uzņēmumu. Vai vēlāk tas varētu atmaksāties?
21/12/2018 @ 12:21 pm
Raivi, iedošu vienu domu graudu tavam jautājumam. Pasaule mūsdienās attīstās mežonīgā ātrumā. Tas kas šodien ir inovatīvs, pēc gadiem trim daudzos gadījumos jau ir pilnīga ikdiena, vai pat vēsture. Ja tu mēģināsi attīstīties pats lēni un pamazām, tad ļoti iespējams, tava unikālā ideja, līdz tiks pāri robežām un sasniedzama pietiekoši plašam lokam, lai tu kļūtu bagāts, visticamāk, jau nebūs vajadzīga…. VAI – “ķīnietis” būs atkodis tevi un uztaisījis 2x lētāku un 2x veiksmīgāku produktu. (Latvijas piemērs – AirDog droni).
Padziļināti pētot Vācijas FinTech tirgu atradu iespaidīgi lielu FinTech uzņēmumu Berlīnē, kas fokusējas uz to, lai superātri nokopētu Amerikā izlaistus FinTech produktus un izdara to TIK ātri un veiksmīgi, ka amerikāņi pat nepaspēj paskatīties Eiropas tirga virzienā. Un, kad paskatās Vācietis jau ir priekšā un tik labi, ka tam štatu zēniem vairs neatmaksājas pat cīnīties. Abos gadījumos ir miljoniem lielas investīcijas…
26/11/2018 @ 9:14 pm
Paldies par rakstu! Varbūt kādā rakstā varētu mazliet vairāk izklāstīt par prezentēšanu un prezentāciju sagatavošanu, līdzīgi kā rakstā par lampu drudzi!
04/01/2021 @ 9:37 am
Tad Jūs apgalvojat, Latvijas biznesa enģeļu biedrība kuļ tukšus salmus, aicinot cilvēkus ar savu ideju uzstāties viņu investoru klubiņā?